Audio-, video- en teletechnieken - Derde graad - TSO

Studierichting "Audio-, video- en teletechnieken"

Op dit ogenblik is er geen enkele school die deze opleiding organiseert.
Dit kan echter jaarlijks wijzigen.

Je inzicht in audio-, video- en telecommunicatie wordt verhoogd.
Je moet in staat zijn televisies, audio- en videosystemen te installeren, te onderhouden en te herstellen.
Het hoofdaccent wordt gelegd op het verkennen van de telecommunicatieprincipes die aan de basis liggen van de moderne zend- en ontvangstapparatuur.
Deze principes worden aangebracht via ervaringsgerichte methodes. Vandaar dat veel aandacht wordt geschonken aan realisaties in het labo.
Je wordt opgeleid tot audio-, video- en televisietechnicus.

Voor de algemene vakken ligt de nadruk op de talen, vooral technisch taalonderricht.
Hier zijn vooral Engels (technisch) en Frans (commercieel) van groot belang.
Het praktisch taalgebruik is essentieel.
In het vak Audiotechnieken/Labo Audiotechnieken start je van een blokschema, om daarna over te gaan naar het principeschema.
Pas dan kan men in het labo de nodige metingen verrichten om eventuele tekortkomingen van het toestel op te sporen.
Deze praktische aanpak wordt ondersteund door een goed theoretisch inzicht en veronderstelt ook het gebruik van moderne meetapparatuur.
Volgende punten komen aan bod: geluid en menselijk oor, klankvorming, laagfrequentversterkers, snoeren en stekkers, luidsprekers, magnetische geluidsregistratie, microfoons, compact disc en digitale audio-tape.
In Micro-electronica ligt de klemtoon op de studie van de microprocessor gezien hij instaat voor de sturing en controle van een modern toestel.
Ook worden enkele basisbegrippen van de computer (hard- en software) bijgebracht.
Met simulatieprogramma's gaat men eenvoudige schakelingen uitvoeren en simuleren.

Je krijgt de nodige theorie om de opbouw en werking van een modern TV-toestel te begrijpen.
Met meetapparatuur en een testbeeldgenerator toetsen ze de theorie aan de praktijk en leren ze eenvoudige afregelprocedures uitvoeren.
Na enige tijd moet je herstellingen tot een goed einde kunnen brengen.
De basisprincipes van beeldopname en beeldweergave worden bijgebracht om inzicht te krijgen in de werking van de videorecorder en zo in te kunnen staan voor onderhoud en herstelling van de toestellen.
Ook de camera komt aan bod en even wordt stilgestaan bij de beeldmontage.
De studie van de ontvanger komt uitgebreid aan bod samen met het principe van de zender.
De nadruk ligt op de studie van de antenne, de oscillatoren en de satelliet.

Deze opleiding wordt momenteel nergens ingericht! Deze opleiding wordt momenteel nergens ingericht!

Audio-, video- en teletechnieken - Derde graad - TSO

 
Foto OK
Klik op de foto om te vergroten
 

Op dit ogenblik is er geen enkele school die deze opleiding organiseert.
Dit kan echter jaarlijks wijzigen.

Je inzicht in audio-, video- en telecommunicatie wordt verhoogd.
Je moet in staat zijn televisies, audio- en videosystemen te installeren, te onderhouden en te herstellen.
Het hoofdaccent wordt gelegd op het verkennen van de telecommunicatieprincipes die aan de basis liggen van de moderne zend- en ontvangstapparatuur.
Deze principes worden aangebracht via ervaringsgerichte methodes. Vandaar dat veel aandacht wordt geschonken aan realisaties in het labo.
Je wordt opgeleid tot audio-, video- en televisietechnicus.

Voor de algemene vakken ligt de nadruk op de talen, vooral technisch taalonderricht.
Hier zijn vooral Engels (technisch) en Frans (commercieel) van groot belang.
Het praktisch taalgebruik is essentieel.
In het vak Audiotechnieken/Labo Audiotechnieken start je van een blokschema, om daarna over te gaan naar het principeschema.
Pas dan kan men in het labo de nodige metingen verrichten om eventuele tekortkomingen van het toestel op te sporen.
Deze praktische aanpak wordt ondersteund door een goed theoretisch inzicht en veronderstelt ook het gebruik van moderne meetapparatuur.
Volgende punten komen aan bod: geluid en menselijk oor, klankvorming, laagfrequentversterkers, snoeren en stekkers, luidsprekers, magnetische geluidsregistratie, microfoons, compact disc en digitale audio-tape.
In Micro-electronica ligt de klemtoon op de studie van de microprocessor gezien hij instaat voor de sturing en controle van een modern toestel.
Ook worden enkele basisbegrippen van de computer (hard- en software) bijgebracht.
Met simulatieprogramma's gaat men eenvoudige schakelingen uitvoeren en simuleren.

Je krijgt de nodige theorie om de opbouw en werking van een modern TV-toestel te begrijpen.
Met meetapparatuur en een testbeeldgenerator toetsen ze de theorie aan de praktijk en leren ze eenvoudige afregelprocedures uitvoeren.
Na enige tijd moet je herstellingen tot een goed einde kunnen brengen.
De basisprincipes van beeldopname en beeldweergave worden bijgebracht om inzicht te krijgen in de werking van de videorecorder en zo in te kunnen staan voor onderhoud en herstelling van de toestellen.
Ook de camera komt aan bod en even wordt stilgestaan bij de beeldmontage.
De studie van de ontvanger komt uitgebreid aan bod samen met het principe van de zender.
De nadruk ligt op de studie van de antenne, de oscillatoren en de satelliet.

Situering binnen studiegebied "Mechanica - Elektriciteit"

 
Derde graad 7e jaren

Elektromechanische technieken duaal (CDO) (TSO)
Mechanische vormgevingstechnieken duaal (CDO) (TSO)

Audio-, video- en teletechnieken (TSO)
Automotive (TSO)
Beveiligingstechnicus duaal (TSO)
Beveiligingstechnicus duaal (CDO) (TSO)
Computergestuurde mechanische productietechnieken (TSO)
Haventechnieken (TSO)
Industriële computertechnieken (TSO)
Industriële elektronicatechnieken (TSO)
Industriële onderhoudstechnieken (TSO)
Kunststofvormgevingstechnieken (TSO)
Mechanica constructie- en planningstechnieken (TSO)
Polyvalent technieker havenvoertuigen duaal (TSO)
Polyvalent technieker havenvoertuigen duaal (CDO) (TSO)
Productie- en procestechnologie (TSO)
Regeltechnieken (TSO)
Stuur- en beveiligingstechnieken (TSO)
Technieker industriële procesautomatisatie duaal (TSO)
Technieker industriële procesautomatisatie duaal (CDO) (TSO)
Vliegtuigtechnicus (TSO)
Buitenschrijnwerker aluminium/metaal duaal (BSO)
Buitenschrijnwerker kunststoffen/PVC duaal (BSO)
Computergestuurde werktuigmachines (BSO)
Elektrische installaties duaal (BSO)
Elektromecanicien duaal (BSO)
Elektrotechnicus duaal (BSO)
Fotolassen (BSO)
Industriële elektriciteit (BSO)
Industrieel onderhoud (BSO)
Installateur gebouwenautomatisering duaal (BSO)
Installateur nutsvoorzieningen duaal (BSO)
Lasser-monteerder duaal (BSO)
Matrijzenbouw (BSO)
Omsteller plaatbewerking en monteerder-afregelaar duaal (BSO)
Omsteller verspaning en monteerder afregelaar duaal (BSO)
Pijpfitten-lassen-monteren (BSO)
Pijpfitter- fabriceur duaal (BSO)
Podiumtechnicus duaal (BSO)
Productieoperator textielproductielijn duaal (BSO)

 

Welke lessen krijg ik in "Audio-, video- en teletechnieken" ?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Meer gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Waar kan ik "Audio-, video- en teletechnieken" volgen ?

  Toon alle scholen

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.


Filteren op provincie:
Filteren op arrondissement:
Filteren op gemeente:
Filteren op net:
   
Filteren op methodeschool:
Filteren op schooleigenschap:
 
   
Aantal instellingen gerangschikt per postcode:

Wie wordt toegelaten tot "Audio-, video- en teletechnieken" ?

Je kunt starten in het 7e leerjaar tso als je ofwel:

  • een diploma secundair onderwijs hebt behaald in een studierichting van hetzelfde studiegebied. Wanneer dat diploma werd behaald via een 7e leerjaar bso gericht op het hoger onderwijs, moet je het 2de leerjaar van de 3de graad BSO (6 BSO) in hetzelfde studiegebied hebben gevolgd.
    De toelatingsklassenraad kan een advies formuleren in verband met de haalbaarheid of de geschiktheid van je keuze. Dit advies is niet bindend.
  • een diploma secundair onderwijs hebt behaald in een studierichting van een ander studiegebied. In dit geval moet de toelatingsklassenraad akkoord gaan.
    Wanneer je dat diploma hebt behaald via een 7e leerjaar bso gericht op het hoger onderwijs, dan slaan de woorden ‘ ander studiegebied’ op het 2de leerjaar van de 3de graad BSO.
    Sommige overstappen naar een bepaalde Se-n-Se worden ‘algemeen aanvaard’, soms wegen elders verworven competenties in positieve zin door.
  • slaagt in een toelatingsproef. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad;
  • wordt toegelaten door de toelatingsklassenraad op basis van je elders verworven competenties of kwalificaties. In dit geval heeft de inrichtende macht van de school vooraf beslist deze individuele afwijkingsmogelijkheid toe te staan op basis van specifiek onderwijskundige of organisatorische argumenten.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 10.1.5.4

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen (hoogbegaafd):

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Je kan de volgende studiebewijzen behalen:

  • het certificaat van een opleiding 7e leerjaar als je het 7e leerjaar met vrucht hebt beëindigd. In geval van vervroegde studiebekrachtiging kan dit ook op een andere datum dan 31 januari of 30 juni worden uitgereikt
  • het oriënteringsattest C als je het 7e leerjaar niet met vrucht hebt beëindigd of als je het leerjaar, de onderwijsvorm en de studierichting slechts gedurende een gedeelte van het schooljaar in de betrokken school hebt gevolgd.

Getuigschrift over de basiskennis van het bedrijfsbeheer

Dit getuigschrift wordt uitgereikt onder de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de omzendbrief SO/2008/01.

Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?


Je mag tot en met 30 september (1 maart indien de studierichting waaruit wordt gestapt pas op 1 februari is opgestart) veranderen van onderwijsvorm en/of studierichting binnen hetzelfde leerjaar.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum onder de volgende voorwaarden :
a) na kennisname van het advies van de begeleidende klassenraad van de studierichting die de leerling tot dan volgt;
b) de afwijking is gebaseerd op ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.

Wat na "Audio-, video- en teletechnieken" ?

Na deze richting kan je gaan werken. Indien er beroepen aan deze richting zijn gekoppeld, kan je meer informatie vinden in de beroependatase.
Verder studeren kan ook. Afhankelijk van je capaciteiten, interesse en inzet is een doorstroming naar het hoger onderwijs mogelijk. Je krijgt hier per onderwijsniveau een oplijsting van een aantal inhoudelijk verwante vervolgopleidingen. Let wel dat een inhoudelijke verwantschap van een richting niet wil niet zeggen dat die richting vlot haalbaar is.

Professionele Bachelors

Met een diploma secundair mag je starten in een professionele bacheloropleiding.
Na het tso is de overstap naar een inhoudelijk verwante richting meestal haalbaar.
Houd bij je keuze zeker rekening met je vooropleiding want dit studiegebied omvat verschillende soorten richtingen.
Na het bso is de overstap naar het hoger onderwijs veel minder vanzelfsprekend owv de zwakkere theoretische vooropleiding. De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.
Bespreek je keuze grondig vooraleer te beslissen.

Dit zijn de inhoudelijk aansluitende opleidingen:
























Academische Bachelors

Met een diploma secundair mag je starten in de meeste academische bacheloropleidingen.
Voor enkele opleidingen gelden extra toelatingsvoorwaarden.
Let wel dat deze opleidingen sterk theoretisch zijn en dat een instap na tso, en vooral na bso, zeker niet vanzelfsprekend is.
Deze opleidingen worden meestal door een universiteit georganiseerd.
Uitzonderingen hierop zijn de opleidingen 'Nautische wetenschappen', georganiseerd door de Hogere Zeevaartschool en de kunstrichtingen in de studiegebieden 'Muziek en Podiumkunsten' en 'Audiovisuele en Beeldende Kunst', die door een School of Arts (= hogeschool) worden georganiseerd.
De academische opleidingen zijn voor de theorie een pak moeilijker dan de professionele bachelors.  De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.
Je doet er goed aan je keuze en je kansen op studiesucces vooraf grondig te bespreken met je ouders, leerkrachten, het CLB,...

Graduaat

Graduaatsopleidingen maken deel uit van het hoger onderwijs en situeren zich qua niveau net onder de professionele bachelor (niveau 5 van de Vlaamse kwalificatiestructuur. )
De graduaatsopleidingen bereiden voor op het uitoefenen van een beroep. 
Let wel op: de toelatingsvoorwaarden zijn verschillend, maar met een diploma secundair onderwijs kan je altijd starten in elke graduaatsopleiding. 

Hier kan je meer lezen over de graduaatsopleidingen.

7e jaren gericht op HO

In het aso, kso en bso zijn er 7e leerjaren die voorbereiden op het hoger onderwijs.

  • In het aso gaat het om het 7e leerjaar Bijzonder wetenschappelijke vorming, dat tekorten in de vooropleiding wiskunde en wetenschappen wil bijwerken.
  • In het kso zijn het jaren die voorbereiden op de artistieke toelatingsproeven van het hoger kunstonderwijs.
  • Er is in het bso 1 7e leerjaar dat de leerlingen voorbereidt op het hoger onderwijs.
    Meer info vind je hier

 

Sommige voorbereidende jaren worden in geen enkele school ingericht. Dit kan jaarlijks wijzigen.

7e jaren TSO/KSO

Je mag nog een ander 7e leerjaar tso of kso volgen, als je dit wenst.
Als je kiest voor een ander studiegebied, moet de toelatingsklassenraad dit toestaan.

7e jaar BSO gericht op arbeidsmarkt

Je wordt toegelaten tot alle 7e leerjaren bso gericht op de arbeidsmarkt van het studiegebied Mechanica-elektriciteit.
Dit betekent echter niet dat in de praktijk alle overgangen vanzelfsprekend zijn.
Als je een 7e leerjaar bso gericht op de arbeidsmarkt wilt volgen in een ander studiegebied moet je de toestemming hebben van de toelatingsklassenraad van de school. Sommige studierichtingen worden in geen enkele school ingericht.
Dit kan jaarlijks wijzigen. 

Als je slaagt in dit 7e leerjaar bso behaal je het diploma secundair onderwijs. Dit geeft toegang tot verdere opleidingsmogelijkheden zoals een 7e leerjaar tso of kso en het hoger onderwijs.
Voor een aantal richtingen in het hoger onderwijs kan je een voorbereidend jaar volgen.

 

Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden in het Volwassenenonderwijs, bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...

Mogelijke beroepen

Hier een overzicht van beroepen die mogelijk zijn na deze opleiding. Enkel beroepen uit de beroependatabase van Onderwijskiezer zijn vermeld. Er kunnen dus steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.