
Communicatie : Commerciële communicatie - Professionele bachelor
Leer consumenten overtuigen met sterke (reclame)campagnes!
De opleiding is een praktische studie voor wie een groot gevoel voor taal heeft, een brede interesse en goede sociale vaardigheden. Daarom staan er op het lesprogramma vakken als strategische communicatieplanning, onderzoek, public relations, digitale vaardigheden en (internationale) communicatie. Een stevige brok talen vult je studieschema aan: Nederlands, Frans en Engels – en soms nog een vierde taal.
Bereid je voor op een stevige basis theoretische kennis, die je ook meteen in de praktijk leert omzetten. Zo leer je via verschillende media communiceren, versterk je je schrijfskills en hebben de sociale mediaplatformen na deze opleiding geen geheimen meer voor jou. Je leert hoe je een event kan organiseren, wat er nodig is om een merk op de kaart te zetten en hoe je een sterk communicatieplan opstelt.
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting.
Kies je voor de afstudeerrichting Commerciële communicatie, dan verdiep je je in externe communicatie. Op je rooster staan dan vakken rond reclame, mediaplanning, productie, communicatietraining, onderzoek en productie. Na deze afstudeerrichting heb je de kennis, vaardigheden en inzichten om doelgroepen te omschrijven, strategieën te ontwikkelen, een budget te beheren en projecten van A tot Z uit te voeren.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. Denk daarbij zowel aan individuele opdrachten als groepswerk, waarbij je projectpitches, papers en communicatieplannen opstelt.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Jij speelt met woorden. Creativiteit? Da’s jouw ding. Je wil sterke boodschappen omzetten in al even sterke reclame. Je hebt een streepje voor als je communicatief, dynamisch en taalvaardig bent, maar een specifieke vooropleiding is niet vereist. Heb je wel wat talenkennis, dan is dat mooi meegenomen. Is da niet zo? Geen zorgen: de taalvakken starten op het eindniveau van het secundair onderwijs.
Studiepunten
180

Communicatie : Commerciële communicatie - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Leer consumenten overtuigen met sterke (reclame)campagnes!
De opleiding is een praktische studie voor wie een groot gevoel voor taal heeft, een brede interesse en goede sociale vaardigheden. Daarom staan er op het lesprogramma vakken als strategische communicatieplanning, onderzoek, public relations, digitale vaardigheden en (internationale) communicatie. Een stevige brok talen vult je studieschema aan: Nederlands, Frans en Engels – en soms nog een vierde taal.
Bereid je voor op een stevige basis theoretische kennis, die je ook meteen in de praktijk leert omzetten. Zo leer je via verschillende media communiceren, versterk je je schrijfskills en hebben de sociale mediaplatformen na deze opleiding geen geheimen meer voor jou. Je leert hoe je een event kan organiseren, wat er nodig is om een merk op de kaart te zetten en hoe je een sterk communicatieplan opstelt.
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting.
Kies je voor de afstudeerrichting Commerciële communicatie, dan verdiep je je in externe communicatie. Op je rooster staan dan vakken rond reclame, mediaplanning, productie, communicatietraining, onderzoek en productie. Na deze afstudeerrichting heb je de kennis, vaardigheden en inzichten om doelgroepen te omschrijven, strategieën te ontwikkelen, een budget te beheren en projecten van A tot Z uit te voeren.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. Denk daarbij zowel aan individuele opdrachten als groepswerk, waarbij je projectpitches, papers en communicatieplannen opstelt.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Jij speelt met woorden. Creativiteit? Da’s jouw ding. Je wil sterke boodschappen omzetten in al even sterke reclame. Je hebt een streepje voor als je communicatief, dynamisch en taalvaardig bent, maar een specifieke vooropleiding is niet vereist. Heb je wel wat talenkennis, dan is dat mooi meegenomen. Is da niet zo? Geen zorgen: de taalvakken starten op het eindniveau van het secundair onderwijs.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Branding & advertising |
Entertainment and production |
Event & experience |
Gegevens bijgewerkt tot 29-11-2022 |

Communicatie : Commerciële communicatie - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Leer consumenten overtuigen met sterke (reclame)campagnes!
De opleiding is een praktische studie voor wie een groot gevoel voor taal heeft, een brede interesse en goede sociale vaardigheden. Daarom staan er op het lesprogramma vakken als strategische communicatieplanning, onderzoek, public relations, digitale vaardigheden en (internationale) communicatie. Een stevige brok talen vult je studieschema aan: Nederlands, Frans en Engels – en soms nog een vierde taal.
Bereid je voor op een stevige basis theoretische kennis, die je ook meteen in de praktijk leert omzetten. Zo leer je via verschillende media communiceren, versterk je je schrijfskills en hebben de sociale mediaplatformen na deze opleiding geen geheimen meer voor jou. Je leert hoe je een event kan organiseren, wat er nodig is om een merk op de kaart te zetten en hoe je een sterk communicatieplan opstelt.
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting.
Kies je voor de afstudeerrichting Commerciële communicatie, dan verdiep je je in externe communicatie. Op je rooster staan dan vakken rond reclame, mediaplanning, productie, communicatietraining, onderzoek en productie. Na deze afstudeerrichting heb je de kennis, vaardigheden en inzichten om doelgroepen te omschrijven, strategieën te ontwikkelen, een budget te beheren en projecten van A tot Z uit te voeren.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. Denk daarbij zowel aan individuele opdrachten als groepswerk, waarbij je projectpitches, papers en communicatieplannen opstelt.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Jij speelt met woorden. Creativiteit? Da’s jouw ding. Je wil sterke boodschappen omzetten in al even sterke reclame. Je hebt een streepje voor als je communicatief, dynamisch en taalvaardig bent, maar een specifieke vooropleiding is niet vereist. Heb je wel wat talenkennis, dan is dat mooi meegenomen. Is da niet zo? Geen zorgen: de taalvakken starten op het eindniveau van het secundair onderwijs.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Branding & advertising |
Entertainment and production |
Event & experience |
Gegevens bijgewerkt tot 29-11-2022 |