Voertuigtechnieken : Zware bedrijfsvoertuigen - Graduaatsopleiding
De opleiding bestaat uit:
- technische vakken
- specialisatievakken
- communicatie, veiligheid, gezondheid en milieu
- praktijk en labosessies op de campus
- Werkplekleren in garages
Tijdens deze studierichting leer je om moderne voertuigtechnologieën te begrijpen en praktische problemen hiermee op te lossen. Extra veel praktijk zorgen er voor dat je na je opleiding meteen aan de slag kan als bv diagnosetechnieker. Je leert er alle technologieën die in voertuigen voorkomen kennen. Van de verlichting, over de elektrische aandrijflijn of verbrandingsmotor, tot de elektronische sturingen die alles in goede banen leiden. Maar ook de luchtdrukremmen van een truck of de hydraulica in een graafmachine passeren de revue. Daarnaast is er ook veel aandacht voor veiligheid, milieu, human skills, het proces van de klacht van de klant tot het terug afleveren van het voertuig., het stellen van een diagnose tot het herstellen van de wagen en werkplaatsinrichting. Je steekt zowel de handen uit de mouwen in de praktijklessen op de campus, als in een echte garage tijdens het werkplekleren. Deze richting biedt je de kans om deel uit te maken van de boeiende evolutie van de mobiliteit.
Voor wie?
Je denkt praktisch.
Je werkt graag in team.
Je kan werken met je handen.
Je bent geïnteresseerd in hoe iets in elkaar zit.
Je hebt een passie voor techniek.
De organisatie van de opleiding verschilt van hogeschool tot hogeschool (vb. werken met semesterssyteem, theorie en werkplekleren al dan niet laten afwisselen, ...). Informeer je daarover bij de instellingen.
Studiepunten
120
Voertuigtechnieken : Zware bedrijfsvoertuigen - Graduaatsopleiding |
Algemene info
De opleiding bestaat uit:
- technische vakken
- specialisatievakken
- communicatie, veiligheid, gezondheid en milieu
- praktijk en labosessies op de campus
- Werkplekleren in garages
Tijdens deze studierichting leer je om moderne voertuigtechnologieën te begrijpen en praktische problemen hiermee op te lossen. Extra veel praktijk zorgen er voor dat je na je opleiding meteen aan de slag kan als bv diagnosetechnieker. Je leert er alle technologieën die in voertuigen voorkomen kennen. Van de verlichting, over de elektrische aandrijflijn of verbrandingsmotor, tot de elektronische sturingen die alles in goede banen leiden. Maar ook de luchtdrukremmen van een truck of de hydraulica in een graafmachine passeren de revue. Daarnaast is er ook veel aandacht voor veiligheid, milieu, human skills, het proces van de klacht van de klant tot het terug afleveren van het voertuig., het stellen van een diagnose tot het herstellen van de wagen en werkplaatsinrichting. Je steekt zowel de handen uit de mouwen in de praktijklessen op de campus, als in een echte garage tijdens het werkplekleren. Deze richting biedt je de kans om deel uit te maken van de boeiende evolutie van de mobiliteit.
Voor wie?
Je denkt praktisch.
Je werkt graag in team.
Je kan werken met je handen.
Je bent geïnteresseerd in hoe iets in elkaar zit.
Je hebt een passie voor techniek.
De organisatie van de opleiding verschilt van hogeschool tot hogeschool (vb. werken met semesterssyteem, theorie en werkplekleren al dan niet laten afwisselen, ...). Informeer je daarover bij de instellingen.
Studiepunten
120
Instellingen:
Je moet:
- voldaan hebben aan de deeltijdse leerplicht (=18 jaar of ouder vóór 31/12);
- Belg zijn of voldoen aan de bepalingen van het ‘wettig verblijf’ .
én beschikken over één van volgende studiebewijzen:
- een studiegetuigschrift van het 2e leerjaar van de 3e graad van het secundair onderwijs dat minstens 3 jaar behaald is, uitgereikt tot en met het schooljaar 2023-2024
- een diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 3, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025
- een diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025
- een diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025
- een certificaat van een opleiding van het secundair onderwijs voor sociale promotie van minimaal 900 lestijden
- een certificaat van een opleiding van het secundair volwassenenonderwijs van minimaal 900 lestijden
- een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie
- een certificaat van het hoger beroepsonderwijs
- een diploma van het hoger beroepsonderwijs
- een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan
- een diploma van bachelor of master
- een studiebewijs dat krachtens een wettelijke norm, een Europese richtlijn of een internationale overeenkomst wordt erkend als gelijkwaardig met een van de bovengenoemde studiebewijzen. Als je geen dergelijke erkenning hebt kan de klassenraad je toelaten tot de opleidng als je in een land buiten de Europese Unie een studiebewijs hebt behaald dat toelating geeft tot het hoger onderwijs in dat land.
Ook als je niet aan de diplomavoorwaarden voldoet, is het mogelijk om toelating te krijgen tot een graduaatsopleiding.
Als je voldoet aan de leeftijdsvoorwaarde (minstens 18 jaar zijn op uiterlijk 31/12) én de Nederlandse taalvoorwaarde, kan je toch starten met een graduaatsopleiding als je slaagt voor de Vlaanderenbrede toelatingsproef. Dit is een initiatief van de vijf Vlaamse associaties met steun van de Vlaamse Overheid. De proef wordt op dezelfde manier afgenomen voor alle kandidaat-studenten bij alle hogescholen in Vlaanderen.
Het doel ervan is testen of je voldoende basiskennis en -vaardigheden hebt om een graduaatsopleiding te starten.
De toelatingsproef is een digitale test op de computer die op de campussen van de hogescholen wordt afgenomen. De deelname is gratis en inschrijving is verplicht. De test neemt in totaal maximaal honderd minuten in beslag en bestaat uit vier delen:
- Woordenschat
- Begrijpend lezen
- Rekenen (met rekenmachine)
- Numeriek redeneren (met rekenmachine)
Je kan een infobundel raadplegen op https://www.toelatingsonderzoek.be/
Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Voertuigtechnieken
Afstudeerrichting: Zware bedrijfsvoertuigen
Studieniveau: Graduaatsopleiding - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Techniek,
Schoolvakken SO: Autotechniek, Elektriciteit, Elektromechanica, Mechanica,
Vervolgopleidingen
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Thomas More, Campus De Nayer
VDAB-traject
Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk
Starten in februari
VDAB-traject
Instellingen
Jan De Nayerlaan 5 2860 Sint-Katelijne-Waver
Doorniksesteenweg 145 8500 Kortrijk
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Auto-elektriciteit (BSO) | 58 | 3,74 | 56,2 | 8 | 6 | 11 | 12 | 17 | 4 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 25-04-2023 |
Voertuigtechnieken : Zware bedrijfsvoertuigen - Graduaatsopleiding |
Algemene info
De opleiding bestaat uit:
- technische vakken
- specialisatievakken
- communicatie, veiligheid, gezondheid en milieu
- praktijk en labosessies op de campus
- Werkplekleren in garages
Tijdens deze studierichting leer je om moderne voertuigtechnologieën te begrijpen en praktische problemen hiermee op te lossen. Extra veel praktijk zorgen er voor dat je na je opleiding meteen aan de slag kan als bv diagnosetechnieker. Je leert er alle technologieën die in voertuigen voorkomen kennen. Van de verlichting, over de elektrische aandrijflijn of verbrandingsmotor, tot de elektronische sturingen die alles in goede banen leiden. Maar ook de luchtdrukremmen van een truck of de hydraulica in een graafmachine passeren de revue. Daarnaast is er ook veel aandacht voor veiligheid, milieu, human skills, het proces van de klacht van de klant tot het terug afleveren van het voertuig., het stellen van een diagnose tot het herstellen van de wagen en werkplaatsinrichting. Je steekt zowel de handen uit de mouwen in de praktijklessen op de campus, als in een echte garage tijdens het werkplekleren. Deze richting biedt je de kans om deel uit te maken van de boeiende evolutie van de mobiliteit.
Voor wie?
Je denkt praktisch.
Je werkt graag in team.
Je kan werken met je handen.
Je bent geïnteresseerd in hoe iets in elkaar zit.
Je hebt een passie voor techniek.
De organisatie van de opleiding verschilt van hogeschool tot hogeschool (vb. werken met semesterssyteem, theorie en werkplekleren al dan niet laten afwisselen, ...). Informeer je daarover bij de instellingen.
Studiepunten
120
Instellingen:
Je moet:
- voldaan hebben aan de deeltijdse leerplicht (=18 jaar of ouder vóór 31/12);
- Belg zijn of voldoen aan de bepalingen van het ‘wettig verblijf’ .
én beschikken over één van volgende studiebewijzen:
- een studiegetuigschrift van het 2e leerjaar van de 3e graad van het secundair onderwijs dat minstens 3 jaar behaald is, uitgereikt tot en met het schooljaar 2023-2024
- een diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 3, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025
- een diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025
- een diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025
- een certificaat van een opleiding van het secundair onderwijs voor sociale promotie van minimaal 900 lestijden
- een certificaat van een opleiding van het secundair volwassenenonderwijs van minimaal 900 lestijden
- een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie
- een certificaat van het hoger beroepsonderwijs
- een diploma van het hoger beroepsonderwijs
- een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan
- een diploma van bachelor of master
- een studiebewijs dat krachtens een wettelijke norm, een Europese richtlijn of een internationale overeenkomst wordt erkend als gelijkwaardig met een van de bovengenoemde studiebewijzen. Als je geen dergelijke erkenning hebt kan de klassenraad je toelaten tot de opleidng als je in een land buiten de Europese Unie een studiebewijs hebt behaald dat toelating geeft tot het hoger onderwijs in dat land.
Ook als je niet aan de diplomavoorwaarden voldoet, is het mogelijk om toelating te krijgen tot een graduaatsopleiding.
Als je voldoet aan de leeftijdsvoorwaarde (minstens 18 jaar zijn op uiterlijk 31/12) én de Nederlandse taalvoorwaarde, kan je toch starten met een graduaatsopleiding als je slaagt voor de Vlaanderenbrede toelatingsproef. Dit is een initiatief van de vijf Vlaamse associaties met steun van de Vlaamse Overheid. De proef wordt op dezelfde manier afgenomen voor alle kandidaat-studenten bij alle hogescholen in Vlaanderen.
Het doel ervan is testen of je voldoende basiskennis en -vaardigheden hebt om een graduaatsopleiding te starten.
De toelatingsproef is een digitale test op de computer die op de campussen van de hogescholen wordt afgenomen. De deelname is gratis en inschrijving is verplicht. De test neemt in totaal maximaal honderd minuten in beslag en bestaat uit vier delen:
- Woordenschat
- Begrijpend lezen
- Rekenen (met rekenmachine)
- Numeriek redeneren (met rekenmachine)
Je kan een infobundel raadplegen op https://www.toelatingsonderzoek.be/
Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Voertuigtechnieken
Afstudeerrichting: Zware bedrijfsvoertuigen
Studieniveau: Graduaatsopleiding - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Techniek,
Schoolvakken SO: Autotechniek, Elektriciteit, Elektromechanica, Mechanica,
Vervolgopleidingen
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Thomas More, Campus De Nayer
VDAB-traject
Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk
Starten in februari
VDAB-traject
Instellingen
Jan De Nayerlaan 5 2860 Sint-Katelijne-Waver
Doorniksesteenweg 145 8500 Kortrijk
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Auto-elektriciteit (BSO) | 58 | 3,74 | 56,2 | 8 | 6 | 11 | 12 | 17 | 4 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 25-04-2023 |