
Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Nederlands - Professionele bachelor
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. Het onderwijsvak Nederlands maakt van jou een expert in Nederlandse taalbeschouwing, taalvaardigheid en literatuur.
Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert.
Het onderwijsvak Nederlands focust vooral op de inhouden en vaardigheden die aan bod komen in de leerplannen van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs, zoals taalbeschouwing, taalvaardigheid en literatuur. Taalbeschouwing is een ruim begrip en omvat alles wat met het observeren van taal en taalgebruik en met het nadenken daarover te maken heeft. Taalgebruik en teksten, grammatica, spelling en woordenschat komen daarin aan bod. Taalvaardigheid gaat over het schrijven, luisteren en spreken. Binnen het onderdeel literatuur komen jeugd- en adolescentenliteratuur, literatuurgeschiedenis en verschillende literaire genres aan bod, en is er aandacht voor poëzie.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Is deze opleiding iets voor jou?
Specifieke voorkennis is niet vereist, maar natuurlijk mooi meegenomen. Kies je dit onderwijsvak, dan verwachten de docenten dat je de eindtermen grammatica, spelling en algemene taalbeheersing van het secundair onderwijs onder de knie hebt.
Studiepunten
180

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Nederlands - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. Het onderwijsvak Nederlands maakt van jou een expert in Nederlandse taalbeschouwing, taalvaardigheid en literatuur.
Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert.
Het onderwijsvak Nederlands focust vooral op de inhouden en vaardigheden die aan bod komen in de leerplannen van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs, zoals taalbeschouwing, taalvaardigheid en literatuur. Taalbeschouwing is een ruim begrip en omvat alles wat met het observeren van taal en taalgebruik en met het nadenken daarover te maken heeft. Taalgebruik en teksten, grammatica, spelling en woordenschat komen daarin aan bod. Taalvaardigheid gaat over het schrijven, luisteren en spreken. Binnen het onderdeel literatuur komen jeugd- en adolescentenliteratuur, literatuurgeschiedenis en verschillende literaire genres aan bod, en is er aandacht voor poëzie.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Is deze opleiding iets voor jou?
Specifieke voorkennis is niet vereist, maar natuurlijk mooi meegenomen. Kies je dit onderwijsvak, dan verwachten de docenten dat je de eindtermen grammatica, spelling en algemene taalbeheersing van het secundair onderwijs onder de knie hebt.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Maatschappelijke vorming |
STEM |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025 |

Educatieve bachelor in het secundair onderwijs : Nederlands - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. Het onderwijsvak Nederlands maakt van jou een expert in Nederlandse taalbeschouwing, taalvaardigheid en literatuur.
Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert.
Het onderwijsvak Nederlands focust vooral op de inhouden en vaardigheden die aan bod komen in de leerplannen van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs, zoals taalbeschouwing, taalvaardigheid en literatuur. Taalbeschouwing is een ruim begrip en omvat alles wat met het observeren van taal en taalgebruik en met het nadenken daarover te maken heeft. Taalgebruik en teksten, grammatica, spelling en woordenschat komen daarin aan bod. Taalvaardigheid gaat over het schrijven, luisteren en spreken. Binnen het onderdeel literatuur komen jeugd- en adolescentenliteratuur, literatuurgeschiedenis en verschillende literaire genres aan bod, en is er aandacht voor poëzie.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Is deze opleiding iets voor jou?
Specifieke voorkennis is niet vereist, maar natuurlijk mooi meegenomen. Kies je dit onderwijsvak, dan verwachten de docenten dat je de eindtermen grammatica, spelling en algemene taalbeheersing van het secundair onderwijs onder de knie hebt.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Maatschappelijke vorming |
STEM |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Gegevens bijgewerkt tot 27-03-2025 |