Zorg en welzijn - Tweede graad

Studierichting "Zorg en welzijn"

Hou je van het aanbieden van concrete hulp? Zorg je graag voor anderen? Heb je interesse voor de gezondheid en het welzijn van anderen? Dan is deze praktische studierichting met arbeidsfinaliteit misschien iets voor jou.

Je leert hoe je kinderen en volwassenen kan helpen in hun dagdagelijks leven.
Bv. door een gezonde maaltijd te serveren, zorg te dragen voor hun wasgoed,  hen te begeleiden in en te ondersteunen bij vrijetijdsactiviteiten…

Je leert directe hulp bieden in de thuiscontext. Koken, wassen,  de vaat doen, schoonmaken, opruimen, vervoer voorzien… het hoort er allemaal bij. 
Maar 'zorg dragen voor mensen' is meer dan huishoudelijke hulp bieden:  je leert ook hoe je kan zorgen voor een aangename leefomgeving. Je leert over het belang van eens een bloemetje te plaatsen, een foto te veranderen,...

In je opleiding werk je ook veel aan je eigen sociale en communicatieve vaardigheden, Je leert luisteren, je helder uitdrukken en omgaan met zorg- vragers van verschillende leeftijden.  Een kind heeft immers andere noden en behoeften als een volwassene of een bejaarde.  
Je leert hoe je die verschillende doelgroepen kan verzorgen, begeleiden en ondersteunen.

Je leert over voeding, slaap- en rustpatroon, normaal verstandelijk functioneren en waarneming. Je leert gezondheid en welzijn stimuleren.
Je leert hoe je kan achterhalen waar de zorg- vrager, nood aan heeft. Dat kan hulp in het huishouden zijn maar evenzeer nood aan een babbel. 

Zorg en welzijn               


Beschrijving

Hou je van het aanbieden van concrete hulp? Zorg je graag voor anderen? Heb je interesse voor de gezondheid en het welzijn van anderen? Dan is deze praktische studierichting met arbeidsfinaliteit misschien iets voor jou.

Je leert hoe je kinderen en volwassenen kan helpen in hun dagdagelijks leven.
Bv. door een gezonde maaltijd te serveren, zorg te dragen voor hun wasgoed,  hen te begeleiden in en te ondersteunen bij vrijetijdsactiviteiten…

Je leert directe hulp bieden in de thuiscontext. Koken, wassen,  de vaat doen, schoonmaken, opruimen, vervoer voorzien… het hoort er allemaal bij. 
Maar 'zorg dragen voor mensen' is meer dan huishoudelijke hulp bieden:  je leert ook hoe je kan zorgen voor een aangename leefomgeving. Je leert over het belang van eens een bloemetje te plaatsen, een foto te veranderen,...

In je opleiding werk je ook veel aan je eigen sociale en communicatieve vaardigheden, Je leert luisteren, je helder uitdrukken en omgaan met zorg- vragers van verschillende leeftijden.  Een kind heeft immers andere noden en behoeften als een volwassene of een bejaarde.  
Je leert hoe je die verschillende doelgroepen kan verzorgen, begeleiden en ondersteunen.

Je leert over voeding, slaap- en rustpatroon, normaal verstandelijk functioneren en waarneming. Je leert gezondheid en welzijn stimuleren.
Je leert hoe je kan achterhalen waar de zorg- vrager, nood aan heeft. Dat kan hulp in het huishouden zijn maar evenzeer nood aan een babbel. 

Situering binnen het studiedomein: Maatschappij en welzijn

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Zorg en welzijn" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 4e jaar SO in een studierichting van de arbeidsfinaliteit als je:

  • geslaagd (*)  bent in het 1e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit, de dubbele finaliteit of de arbeidsfinaliteit
(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Leerlingen uit het deeltijds beroepssecundair onderwijs of de leertijd kunnen ook starten in het 4e jaar van de arbeidsmarktfinalitet, op voorwaarde van een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad.

Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO 64 9.1.12
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 kalenderdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.


Overzitten

Behaald attest in het 4e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attest

Na het 4e leerjaar van de 2e graad (= 4SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest 

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na Zorg en welzijn ?

Bij de keuze naar de derde graad moet je uiteraard rekening houden met het behaalde attest (eventuele clausuleringen) en met het gevolgde lespakket in de tweede graad.

Na het 4e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein. 

Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je na het 4e jaar ook overstappen naar een studierichting van een ander studiedomein. Dat kan ook in een andere finaliteit.
Bespreek dit best met het CLB van je school.

Interessante links

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Logistiek assistent in de zorg

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Huishoudhulp zorg

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Woonassistent