Topsport-economie - Derde graad

Studierichting "Topsport-economie"

Voor deze richting heb je een topsportstatuur nodig.Wil je meer weten over het topsportstatuut en de topsportscholen, klik hier.

In deze studierichting combineer je topsport met een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie.

  • Je verwerft inzicht t in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen. Komen o.a. aanbod:

            -        strategische planning en marketingbeleid;

            -        aspecten van financiering

            -        accounting en analyse van de jaarrekening

  • Je leert logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen.
  • Je gebruikt de wiskunde om economische problemen op te lossen.
    In de uitgebreide wiskunde komt o.a. het volgende aan bod:

           -        matrices
           -        functies
           -        integralen
           -        statistiek

  • Je voert technische en tactische bewegingsspecifieke competenties uit in overeenstemming met het ontwikkelingsplan topsport van je sportfederatie.

Door de combinatie met de intensieve beoefening van je topsport wordt er van jou verwacht dat je de leerstof snel, doelmatig en deels zelfstandig kan verwerken.

Topsport-economie               


Beschrijving

Voor deze richting heb je een topsportstatuur nodig.Wil je meer weten over het topsportstatuut en de topsportscholen, klik hier.

In deze studierichting combineer je topsport met een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie.

  • Je verwerft inzicht t in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen. Komen o.a. aanbod:

            -        strategische planning en marketingbeleid;

            -        aspecten van financiering

            -        accounting en analyse van de jaarrekening

  • Je leert logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen.
  • Je gebruikt de wiskunde om economische problemen op te lossen.
    In de uitgebreide wiskunde komt o.a. het volgende aan bod:

           -        matrices
           -        functies
           -        integralen
           -        statistiek

  • Je voert technische en tactische bewegingsspecifieke competenties uit in overeenstemming met het ontwikkelingsplan topsport van je sportfederatie.

Door de combinatie met de intensieve beoefening van je topsport wordt er van jou verwacht dat je de leerstof snel, doelmatig en deels zelfstandig kan verwerken.

Situering binnen het studiedomein: Domeinoverschrijdend

2e graad

3e graad

Economische wetenschappen      
Freinetpedagogie      
Grieks-Latijn      
Humane wetenschappen      
Latijn      
Moderne talen      
Natuurwetenschappen      
Rudolf Steinerpedagogie      
Sportwetenschappen      
Topsport-economie      
Topsport-natuurwetenschappen      
Yeshiva      
Economie-moderne talen      
Economie-wiskunde      
Freinetpedagogie      
Grieks-Latijn      
Grieks-wiskunde      
Humane wetenschappen      
Latijn-moderne talen      
Latijn-wetenschappen      
Latijn-wiskunde      
Moderne talen      
Moderne talen-wetenschappen      
Rudolf Steinerpedagogie      
Sportwetenschappen      
Topsport-economie      
Topsport-wetenschappen      
Wetenschappen - wiskunde      
Yeshiva      

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Topsport-economie" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je kan starten in het 5e jaar SO in een studierichting van de doorstroomfinaliteit als je:

  • geslaagd (*) bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit als de toelatingsklassenraad hiermee akkoord gaat.
(*) geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.
 
Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO 64 9.1.12
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 kalenderdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.

In uitzonderlijke gevallen kan voor een leerling die zonder getuigschrift of diploma dreigt uit te vallen een bijzonder kwalificerend traject worden uitgewerkt door de klassenraad (in samenwerking met externe partners). Dit kan enkel voor studierichtingen in de 3e graad.
Hiervoor is een akkoord van het CLB en instemming van de ouders van de leerling nodig.

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Veranderen tijdens schooljaar

  • Van 1 september tot en met 15 oktober: veranderen kan zonder bijkomende voorwaarden;
  • Van 16 oktober tot en met 15 januari: veranderen zonder bijkomende voorwaarden kan binnen hetzelfde studiedomein of binnen domeinoverschrijdende structuuronderdelen.

In alle andere gevallen is verandering alleen toegestaan op basis van een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden én op basis van een gunstige beslissing van de klassenraad gebaseerd op het advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt. 


Meer info: zie regelgeving SO

Attest

Na het 1e leerjaar van de 3e graad (= 5SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

 

 

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning (enkel finaliteit arbeidsmarkt)

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 5 SO.

Wat na Topsport-economie ?

Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting.

Na het 6e leerjaar gaan de meeste leerlingen uit de doorstroomfinaliteit verder studeren. Je richting die je in het 5e en 6e jaar hebt gevolgd heeft je niet voorbereid om te gaan werken, wel om verder te studeren.

Om een goede keuze te maken ga je best eerst heel breed kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.

Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:

  • Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
  • Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
  • Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
  • Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
  •  

Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:

Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:

Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS 

Andere mogelijkheden

  • Graduaatsopleidingen
  • 7e leerjaren aso, kso gericht op hoger onderwijs (vroegere voorbeidende jaren)
  • 7e leerjaren kso en tso
  • 7e leerjaar bso gericht op de arbeidsmarkt (vroegere specialisatiejaren bso) 

 

  • Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
    Er zijn andere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...

Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.