Textielontwerp en prototyping - Tweede graad
Studierichting "Textielontwerp en prototyping" |
|
Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:
Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis. Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.
De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler.
Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. |
Textielontwerp en prototyping |
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
BeschrijvingTextielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:
Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis. Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.
De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler.
Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. Situering binnen het studiedomein: STEMWelke lessen krijg je?De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen. Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier. Waar kan ik "Textielontwerp en prototyping" volgen ?Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan. ToelatingsvoorwaardenJe mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit Arbeidsmarkt en Doorstroom (= dubbele finaliteit) als je:
(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO 64 9.1.12
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 kalenderdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier. ExtraToelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen: Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is. Veranderen tijdens schooljaarVeranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01. Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum. Overzitten
Meer info: zie regelgeving SO AttestNa het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:
Wat na Textielontwerp en prototyping ?Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in
De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide). Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: STEM
Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein. |