Koetswerkhersteller specialiteit cartuning en lettering - Modulair - BSO

Studierichting "Koetswerkhersteller specialiteit cartuning en lettering"

Dit is een modulaire opleiding. In dit modulair beroepsonderwijs wordt een beroepsopleiding opgedeeld in 1 of meer modules. De overheid heeft vastgelegd hoe de modules in elke opleiding gevolgd moeten worden.
Voor deze opleiding zijn deze modules relevant:
Module Basis metaal

  • Deze module omvat basistechnieken. Samen met het handmatig uitvoeren van bewerkingen op verschillende materialen wordt hier de basis gelegd voor het bedienen van machines en kiezen van het juiste snijgereedschap.
  • Bij demontage en montage zal men vooral aandacht schenken aan werkmethoden, technieken en het gebruik van aangepast gereedschap.
  • Om geleidelijk over te gaan naar productief en kwalitatief werk zal men duidelijk verantwoorde werkmethodes en informatie over kwaliteitseisen aanreiken, steeds rekening houdend met de veiligheid.

Module Basis lassen

  • Deze module omvat basistechnieken waarbij het zelfstandig handelen als doelstelling primeert.
  • Basis lassen omvat de beginselen van de meest voorkomende las- en soldeerprocédés. Hier worden enkel de basisvaardigheden en dito kenniselementen met betrekking tot het gassmeltlassen, bmbe, mig/mag lassen en hardsolderen bijgebracht. 
  • Het is de bedoeling dat men ervaart dat lassen een verbindingstechniek is waarbij de beheersing van het smeltbad een grote handvaardigheid vraagt. Veilig leren omgaan met de lastoestellen is hier van het grootste belang.

Module Voorbewerken en spuiten

  • Het betreft hier het voorbereiden van carrosserieonderdelen, het aanbrengen van een grondlaag, het aanbrengen van het aflaksysteem, het verzorgen van het droogproces en het herstellen van lakfouten.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken: dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moeten onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.

Module Plaatslagen

  • Deze module omvat het uitdeuken van schade aan het koetswerk en chassis, het vervangen van koetswerkpanelen en het meewerken aan het richten.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken: dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moeten onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.

Module Demontage montage

  • De module staat centraal in de beroepsopleidingstrajecten.
  • Demontage montage omvat het verwijderen en plaatsen van mechanische en elektrische onderdelen en het werken aan ruiten, portieren en beweegbare carrosserieonderdelen.
  • Bijzondere aandacht wordt besteed aan het verwijderen en sorteren van afval en restproducten op een veilige en milieuvriendelijke manier.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken: dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moeten onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.
  • De module vereist een elektrische vorming om de basiscompetenties te verwezenlijken. Bedoeling is dat men ook met een multimeter leert werken. De elektrische vorming wordt in deze module geïntegreerd aangeboden.

Module Autoschadeherstelling

  • Deze module brengt de voorafgaande opleidingen spuiter en plaatwerker samen in een geïntegreerd geheel. De koetswerkhersteller zal bekwaam zijn al de werkzaamheden van deze opleidingen zelfstandig uit te voeren en te organiseren. 
  • Tevens leert men meewerken aan het opmaken van een schadediagnose en -fiche en het afleveringsklaar maken van een voertuig.

Module Cartuning en lettering

  • In deze module komen om- en inbouwtechnieken aan bod, men leert speciale auto-onderdelen gebruiken, speciale spuittechnieken toe te passen en belettering en logo’s aan te brengen.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken, dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moet onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.

Koetswerkhersteller specialiteit cartuning en lettering - Modulair - BSO

 

Dit is een modulaire opleiding. In dit modulair beroepsonderwijs wordt een beroepsopleiding opgedeeld in 1 of meer modules. De overheid heeft vastgelegd hoe de modules in elke opleiding gevolgd moeten worden.
Voor deze opleiding zijn deze modules relevant:
Module Basis metaal

  • Deze module omvat basistechnieken. Samen met het handmatig uitvoeren van bewerkingen op verschillende materialen wordt hier de basis gelegd voor het bedienen van machines en kiezen van het juiste snijgereedschap.
  • Bij demontage en montage zal men vooral aandacht schenken aan werkmethoden, technieken en het gebruik van aangepast gereedschap.
  • Om geleidelijk over te gaan naar productief en kwalitatief werk zal men duidelijk verantwoorde werkmethodes en informatie over kwaliteitseisen aanreiken, steeds rekening houdend met de veiligheid.

Module Basis lassen

  • Deze module omvat basistechnieken waarbij het zelfstandig handelen als doelstelling primeert.
  • Basis lassen omvat de beginselen van de meest voorkomende las- en soldeerprocédés. Hier worden enkel de basisvaardigheden en dito kenniselementen met betrekking tot het gassmeltlassen, bmbe, mig/mag lassen en hardsolderen bijgebracht. 
  • Het is de bedoeling dat men ervaart dat lassen een verbindingstechniek is waarbij de beheersing van het smeltbad een grote handvaardigheid vraagt. Veilig leren omgaan met de lastoestellen is hier van het grootste belang.

Module Voorbewerken en spuiten

  • Het betreft hier het voorbereiden van carrosserieonderdelen, het aanbrengen van een grondlaag, het aanbrengen van het aflaksysteem, het verzorgen van het droogproces en het herstellen van lakfouten.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken: dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moeten onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.

Module Plaatslagen

  • Deze module omvat het uitdeuken van schade aan het koetswerk en chassis, het vervangen van koetswerkpanelen en het meewerken aan het richten.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken: dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moeten onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.

Module Demontage montage

  • De module staat centraal in de beroepsopleidingstrajecten.
  • Demontage montage omvat het verwijderen en plaatsen van mechanische en elektrische onderdelen en het werken aan ruiten, portieren en beweegbare carrosserieonderdelen.
  • Bijzondere aandacht wordt besteed aan het verwijderen en sorteren van afval en restproducten op een veilige en milieuvriendelijke manier.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken: dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moeten onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.
  • De module vereist een elektrische vorming om de basiscompetenties te verwezenlijken. Bedoeling is dat men ook met een multimeter leert werken. De elektrische vorming wordt in deze module geïntegreerd aangeboden.

Module Autoschadeherstelling

  • Deze module brengt de voorafgaande opleidingen spuiter en plaatwerker samen in een geïntegreerd geheel. De koetswerkhersteller zal bekwaam zijn al de werkzaamheden van deze opleidingen zelfstandig uit te voeren en te organiseren. 
  • Tevens leert men meewerken aan het opmaken van een schadediagnose en -fiche en het afleveringsklaar maken van een voertuig.

Module Cartuning en lettering

  • In deze module komen om- en inbouwtechnieken aan bod, men leert speciale auto-onderdelen gebruiken, speciale spuittechnieken toe te passen en belettering en logo’s aan te brengen.
  • Men moet veilig en hygiënisch werken, dit houdt onder meer in dat de werkplaats en het materiaal moet onderhouden worden en dat men beschermende maatregelen moet nemen voor de veiligheid en gezondheid van zichzelf en anderen.
  • Men moet een opdracht begrijpen, hetgeen ook moet bekeken worden in functie van het opbouwen van de eigen deskundigheid.

Waar kan ik "Koetswerkhersteller specialiteit cartuning en lettering" volgen ?

  Toon alle scholen

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.


Filteren op provincie:
Filteren op arrondissement:
Filteren op gemeente:
Filteren op net:
   
Filteren op methodeschool:
Filteren op schooleigenschap:
 
   
Aantal instellingen gerangschikt per postcode:

Wie wordt toegelaten tot "Koetswerkhersteller specialiteit cartuning en lettering" ?

In het modulair BSO kan het zijn dat je sommige modules in een bepaalde volgorde moet doorlopen.
Met andere woorden, ga vooraf steeds na in welke modules je eerst moet geslaagd zijn om je opleiding verder te kunnen zetten.

Goed om weten is dat:

  • bij een overstap uit het 'gewone' systeem de delibererende klassenraad je kan clausuleren voor sommige modules;
  • sommige modules kunnen aparte instapvereisten hebben;
  • de toelatingsklassenraad kan specifieke toelatingsvoorwaarden tot modules vastleggen of je vrijstellen van bepaalde voorwaarden.

Informeer je dus goed.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.


Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?


Veranderen van school tijdens het schooljaar is steeds mogelijk.
De school beslist over het veranderen van module en over de opeenvolging van de modules.
Overstappen van modulair BSO naar lineair BSO (bij het begin of in de loop van het schooljaar) is mogelijk in één van volgende situaties:

  • je hebt reeds het getuigschrift van 2de graad secundair onderwijs (4 SO) of het studiegetuigschrift van het 2de leerjaar van de 3de graad (6 SO) behaald.
  • de (toelatings)klassenraad geeft je toestemming en motiveert haar beslissing.

Wat na "Koetswerkhersteller specialiteit cartuning en lettering" ?

Normalerwijze ga je na het BSO werken. Als je toch nog wilt verder studeren kan je je best informeren bij het CLB.
Er zijn, afhankelijk van het behaalde studiebewijs, zeker nog mogelijkheden: bv. in het Volwassenenonderwijs, bij VDAB, Syntra, Defensie,…
Met een diploma secundair mag je starten in het hoger ondewijs. Realiseer je echter dat deze overstap in de praktijk zeer moeilijk en dus weinig realistisch is. Je krijgt hieronder een overzicht van inhoudelijk verwante opleidingen na dit studiegebied.

7e jaar BSO gericht op arbeidsmarkt

Je wordt toegelaten tot alle 7e leerjaren bso gericht op de arbeidsmarkt van het studiegebied Auto. 
Dit betekent echter niet dat alle overgangen vanzelfsprekend zijn.
Als je een 7e leerjaar bso gericht op de arbeidsmarkt wil volgen in een ander studiegebied moet je de toestemming hebben van de toelatingsklassenraad van de school. Sommige studierichtingen worden in geen enkele school ingericht. Dit kan jaarlijks wijzigen. 
Als je slaagt in dit 7e leerjaar behaal je het diploma secundair onderwijs, mocht je dit nog niet bezitten. Dit geeft toegang tot verdere opleidingsmogelijkheden zoals een 7e leerjaar tso of kso en het hoger onderwijs.
Voor een aantal richtingen in het hoger onderwijs kan je een voorbereidend jaar volgen. 

Dit zijn de mogelijkheden:

Auto-elektriciteit (BSO - Derde leerjaar)

Bedrijfsvoertuigen (BSO - Derde leerjaar)

Bijzonder transport (BSO - Derde leerjaar)

Carrosserie- en spuitwerk (BSO - Derde leerjaar)

Diesel- en LPG-motoren (BSO - Derde leerjaar)


Scheeps- en havenwerk (BSO - Derde leerjaar)

7e jaren TSO/KSO

Je wordt toegelaten tot alle 7e leerjaren tso van het studiegebied Auto.
Dit betekent echter niet dat alle overgangen vanzelfsprekend zijn.
Als je een 7e leerjaar tso wil volgen in een ander studiegebied moet de toelatingsklassenraad van de school dit toestaan.
Sommige studierichtingen worden in geen enkele onderwijsinstelling ingericht. Dit kan jaarlijks wijzigen. 

Dit zijn de 7e jaren van dit studiegebied:

Toegepaste autotechnieken (TSO - Se-n-Se)

7e jaren gericht op HO

In het aso, kso en bso zijn er 7e leerjaren die voorbereiden op het hoger onderwijs.

  • In het aso gaat het om het 7e leerjaar Bijzonder wetenschappelijke vorming, dat tekorten in de vooropleiding wiskunde en wetenschappen wil bijwerken.
  • In het kso zijn het jaren die voorbereiden op de artistieke toelatingsproeven van het hoger kunstonderwijs.
  • Er is in het bso 1 7e leerjaar bso dat de leerlingen voorbereidt op het hoger onderwijs.
    Meer info vind je hier

Graduaat

Graduaatsopleidingen maken deel uit van het hoger onderwijs en situeren zich qua niveau net onder de professionele bachelor (niveau 5 van de Vlaamse kwalificatiestructuur. )
De graduaatsopleidingen bereiden voor op het uitoefenen van een beroep. 
Let wel op: de toelatingsvoorwaarden zijn verschillend, maar met een diploma secundair onderwijs kan je altijd starten in elke graduaatsopleiding. 

Hier kan je meer lezen over de graduaatsopleidingen.

Professionele Bachelors

Je mag starten in een professionele bacheloropleiding.
Na het tso is de overstap naar een inhoudelijk verwante richting meestal haalbaar.
Houd bij je keuze zeker rekening met je vooropleiding.
Na het bso is dit veel minder vanzelfsprekend omwille van de zwakkere theoretische vooropleiding. Bespreek je keuze grondig vooraleer te beslissen. De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.

Academische Bachelors

Met een diploma secundair mag je starten in de meeste academische bacheloropleidingen.
Voor enkele opleidingen gelden extra toelatingsvoorwaarden.
Deze opleidingen zijn sterk theoretisch. Een instap na tso, en vooral na bso, is zeker niet vanzelfsprekend.
Deze opleidingen worden meestal door een universiteit georganiseerd.  
Uitzonderingen hierop zijn de opleidingen 'Nautische wetenschappen', georganiseerd door de Hogere Zeevaartschool en de kunstrichtingen in de studiegebieden 'Muziek en Podiumkunsten' en 'Audiovisuele en Beeldende Kunst', die door een School of Arts worden georganiseerd.
De academische opleidingen zijn voor de theorie een pak moeilijker dan de professionele bachelors. De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.
Je doet er goed aan je keuze en je kansen op studiesucces vooraf grondig te bespreken met je ouders, leerkrachten, het CLB,...

Dit zijn de inhoudelijk aansluitende opleidingen:


 

Mogelijke beroepen

Hier een overzicht van beroepen die mogelijk zijn na deze opleiding. Enkel beroepen uit de beroependatabase van Onderwijskiezer zijn vermeld. Er kunnen dus steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.

(De)monteur koetswerk ( knelpuntberoep)

Wanneer bachelordiploma behaald?

Bachelordiploma behaald Geen bachelordiploma behaald Bachelordiploma behaald
Professionele bachelor Academische bachelor
binnen vooropgestelde studieduur vooropgestelde studieduur +1 vooropgestelde studieduur +2 en meer binnen vooropgestelde studieduur vooropgestelde studieduur +1 vooropgestelde studieduur +2 en meer na vooropgestelde studieduur +2 en meer na max vooropgestelde studieduur +2
20,00 % 0,00 % 0,00 % 0,00 % 0,00 % 0,00 % 80,00 % 20,00 %

Aantal studenten 57
Aantal studenten rechtstreeks naar HO 5
Participatiegraad 8,8%

Hoe dit interpreteren?

1 voltijds studiejaar komt overeen met 60 studiepunten.
Een standaard bacheloropleiding heeft een studieomvang van 180 studiepunten en duurt dus meestal 3 academiejaren. Als de student voor het geheel van zo’n standaardopleiding in maximum 3 jaar slaagt, heeft hij het bachelordiploma behaald binnen de vooropgestelde studieduur*.

Het gebeurt dat studenten er 1 à 2 jaar langer over doen alvorens ze het bachelordiploma behalen. Of zelfs meer. In dat geval is er sprake van ‘vooropgestelde studieduur + 1’ of ‘vooropgestelde studieduur + 2’. Het gebeurt ook dat studenten na minimum 5 jaar studie, het bachelordiploma (nog) niet behaald hebben.

De tabel toont het percentage van leerlingen uit deze studierichting (secundair onderwijs, 3e graad), die hun 1e bachelordiploma behalen na resp. de vooropgestelde studieduur, de vooropgestelde studieduur + 1 jaar en de vooropgestelde studieduur + 2 jaar en meer. Het behalen van een bachelordiploma betekent dat de student geslaagd verklaard is voor het geheel van de bacheloropleiding.

In de berekeningen worden enkel jongeren meegenomen die zich onmiddellijk na het secundair onderwijs, voor het eerst in een academische of professionele bachelor inschrijven met een diplomacontract, aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
De cijfers hebben betrekking op de generatiestudenten periode van 2016-2017 tot en met 2022-2023.


Uitleg:

20,00 % van de studenten die onmiddellijk na deze studierichting secundair onderwijs (SO) gestart zijn in een bacheloropleiding (professionele of academische bachelor), behaalt na de vooropgestelde studieduur een diploma van professionele bachelor.

(nog) Geen bachelordiploma behaald:

80,00 % van de studenten die onmiddellijk na deze studierichting SO gestart zijn in hetzij een professionele hetzij een academische bachelor, behaalde (nog) geen diploma binnen de vooropgestelde studieduur+ 2 jaar.

Opgelet:

  • Enkel het eerst behaalde bachelordiploma wordt meegeteld. Enkel als een student in hetzelfde academiejaar een eerste academische bachelor én een eerste professionele bachelor behaalt, worden beide diploma’s meegeteld.
  • Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (minimum 30) uit deze studierichting SO onmiddellijk overstapt naar een bachelor, worden de cijfers weergegeven. Bij minder studenten zijn de cijfers weinig betekenisvol.
  • Deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het behalen van een bachelordiploma.

* Vooropgestelde studieduur: wordt bepaald op het moment van afstuderen op basis van de studieomvang van de opleiding.
De vooropgestelde studieduur kan verschillen van opleiding tot opleiding.

  • Vb. Voor een opleiding van 180 studiepunten betekent ‘binnen de vooropgestelde studieduur’ dat de student er maximum 3 jaar over doet om af te studeren. De ‘vooropgestelde studieduur +1’ komt overeen met 4 jaar; de ‘vooropgestelde studieduur + 2 en meer’ komt overeen met 5 jaar en meer.”
  • Vb. De professionele bachelor Verpleegkunde heeft een studieomvang van 240 studiepunten en duurt bijgevolg 4 jaar. Als de student er in deze opleiding verpleegkunde slaagt binnen maximum 4 jaar, heeft hij ook het bachelordiploma behaald binnen de vooropgestelde studieduur.

bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming