Multimedia en creatieve technologie - Professionele bachelor
Multimedia en Creatieve Technologie bevindt zich op het kruispunt van creativiteit en technologie, van web en mobile over virtual reality en mediaproductie tot internet of things en artificiële intelligentie.
Algemeen
Dat doel wordt bereikt door aan projecten te werken, waarbij je alle opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk- en theorielessen toepast. Door reeds vroeg in de opleiding in projectvorm te werken, is er veel ruimte voor experimenteren (out of the box) en creativiteit. Naarmate de studie vordert, wordt de link met het werkveld steeds sterker.
Je leert werken met innovatieve technologieën als AI, IoT, motion capture en augmented reality. MCT bevindt zich op het kruispunt van technologie en creativiteit. Je voert projecten uit waarbij je de kennis en vaardigheden die je verwierf omzet in de praktijk.
De technologische rode draad doorheen MCT zijn user interfaces (web & mobile), slimme technologie (AI), mobiele communicatie en alle vormen van multimedia (AR, VR, motion graphics).
De combinatie van levenslang in staat te zijn om vlot nieuwe technologie aan te leren en te integreren, een sterke focus op UX/UI en snelle inzetbaarheid resulteert in een bijzonder IT-profiel voor de arbeidsmarkt.
Onze afgestudeerden zijn dan ook sterk vertegenwoordigd in tech start-ups/scale-outs en de technologische innovatie-afdelingen van grotere ondernemingen.
Het einddoel is dat alle afstudeerders hun leven lang in staat zijn om nieuwe technologieën op een vlotte manier te implementeren met veel aandacht voor User Experience (UX).
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Is deze opleiding iets voor jou?
Je kan aan de opleiding starten met een Vlaams diploma secundair onderwijs of gelijkgesteld.
Studiepunten
180
Multimedia en creatieve technologie - Professionele bachelor |
Algemene info
Multimedia en Creatieve Technologie bevindt zich op het kruispunt van creativiteit en technologie, van web en mobile over virtual reality en mediaproductie tot internet of things en artificiële intelligentie.
Algemeen
Dat doel wordt bereikt door aan projecten te werken, waarbij je alle opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk- en theorielessen toepast. Door reeds vroeg in de opleiding in projectvorm te werken, is er veel ruimte voor experimenteren (out of the box) en creativiteit. Naarmate de studie vordert, wordt de link met het werkveld steeds sterker.
Je leert werken met innovatieve technologieën als AI, IoT, motion capture en augmented reality. MCT bevindt zich op het kruispunt van technologie en creativiteit. Je voert projecten uit waarbij je de kennis en vaardigheden die je verwierf omzet in de praktijk.
De technologische rode draad doorheen MCT zijn user interfaces (web & mobile), slimme technologie (AI), mobiele communicatie en alle vormen van multimedia (AR, VR, motion graphics).
De combinatie van levenslang in staat te zijn om vlot nieuwe technologie aan te leren en te integreren, een sterke focus op UX/UI en snelle inzetbaarheid resulteert in een bijzonder IT-profiel voor de arbeidsmarkt.
Onze afgestudeerden zijn dan ook sterk vertegenwoordigd in tech start-ups/scale-outs en de technologische innovatie-afdelingen van grotere ondernemingen.
Het einddoel is dat alle afstudeerders hun leven lang in staat zijn om nieuwe technologieën op een vlotte manier te implementeren met veel aandacht voor User Experience (UX).
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Is deze opleiding iets voor jou?
Je kan aan de opleiding starten met een Vlaams diploma secundair onderwijs of gelijkgesteld.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Emerging technologies |
Extended reality |
Motion |
Web & app |
3D developer |
3D VFX creator |
AV broadcast engineer |
AV production creator |
UX/UI creator |
Web developer |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Multimedia en creatieve technologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Schoolvakken SO: Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Elektronica, Informatica, Multimedia,
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kaai
Starten in februari
Karel de Grote Hogeschool, Campus Hoboken
Starten in februari
Howest, Campus Kortrijk Weide - The Core
Starten in februari
Instellingen
Nijverheidskaai 170 1070 Anderlecht
Salesianenlaan 90 2660 Hoboken
Sint-Martens-Latemlaan 2B 8500 Kortrijk
Beroepsuitwegen
De bachelor Multimedia en creatieve technologie heeft een opleiding genoten die zich zowel richt naar de software als naar de randapparatuur.
Hij kan instaan voor de realisatie, integratie, vormgeving, configuratie en controle van telecommunicatie-infrastructuren.
Hij heeft voldoende vaardigheden verworven om internet/intranettoepassingen te kunnen realiseren, grafisch en multimediaal te kunnen ontwerpen en bestaande software te kunnen integreren.
Het werkveld is dan ook zeer breed:
- als webtechnoloog ontwikkelt en beheert hij server-side webtoepassingen
- als industriële gegevensverwerker bewaakt hij industriële processen. Hij ontwikkelt systemen en software in functie van stock-, productbeheer, toegangscontrole
- als specialist kantoorautomatisatie (office automation) ontwikkelt hij bedrijfsrelevante programma's en integreert hij optimaal beschikbare computerpakketten
- als netwerkbeheerder is hij verantwoordelijk voor de realisatie, het beheer en het onderhoud van de IT-infrastructuur, de implementatie van nieuwe soft- en hardware en doet hij aan pc- en desktopsupport
- als zelfstandig hard- en softwareconsulent, staat hij in voor verkoop, advies, opleiding en support
- als studiotechnicus bij radio en tv
- als 3D-animator in productiehuizen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Computeroperator
( knelpuntberoep)
ICT-medewerker
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
-
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 49 | 0,61 | 37,4 | 15 | 7 | 8 | 8 | 5 | 6 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 24-11-2022 |
Multimedia en creatieve technologie - Professionele bachelor |
Algemene info
Multimedia en Creatieve Technologie bevindt zich op het kruispunt van creativiteit en technologie, van web en mobile over virtual reality en mediaproductie tot internet of things en artificiële intelligentie.
Algemeen
Dat doel wordt bereikt door aan projecten te werken, waarbij je alle opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk- en theorielessen toepast. Door reeds vroeg in de opleiding in projectvorm te werken, is er veel ruimte voor experimenteren (out of the box) en creativiteit. Naarmate de studie vordert, wordt de link met het werkveld steeds sterker.
Je leert werken met innovatieve technologieën als AI, IoT, motion capture en augmented reality. MCT bevindt zich op het kruispunt van technologie en creativiteit. Je voert projecten uit waarbij je de kennis en vaardigheden die je verwierf omzet in de praktijk.
De technologische rode draad doorheen MCT zijn user interfaces (web & mobile), slimme technologie (AI), mobiele communicatie en alle vormen van multimedia (AR, VR, motion graphics).
De combinatie van levenslang in staat te zijn om vlot nieuwe technologie aan te leren en te integreren, een sterke focus op UX/UI en snelle inzetbaarheid resulteert in een bijzonder IT-profiel voor de arbeidsmarkt.
Onze afgestudeerden zijn dan ook sterk vertegenwoordigd in tech start-ups/scale-outs en de technologische innovatie-afdelingen van grotere ondernemingen.
Het einddoel is dat alle afstudeerders hun leven lang in staat zijn om nieuwe technologieën op een vlotte manier te implementeren met veel aandacht voor User Experience (UX).
Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Is deze opleiding iets voor jou?
Je kan aan de opleiding starten met een Vlaams diploma secundair onderwijs of gelijkgesteld.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Emerging technologies |
Extended reality |
Motion |
Web & app |
3D developer |
3D VFX creator |
AV broadcast engineer |
AV production creator |
UX/UI creator |
Web developer |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Multimedia en creatieve technologie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Schoolvakken SO: Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Elektronica, Informatica, Multimedia,
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kaai
Starten in februari
Karel de Grote Hogeschool, Campus Hoboken
Starten in februari
Howest, Campus Kortrijk Weide - The Core
Starten in februari
Instellingen
Nijverheidskaai 170 1070 Anderlecht
Salesianenlaan 90 2660 Hoboken
Sint-Martens-Latemlaan 2B 8500 Kortrijk
Beroepsuitwegen
De bachelor Multimedia en creatieve technologie heeft een opleiding genoten die zich zowel richt naar de software als naar de randapparatuur.
Hij kan instaan voor de realisatie, integratie, vormgeving, configuratie en controle van telecommunicatie-infrastructuren.
Hij heeft voldoende vaardigheden verworven om internet/intranettoepassingen te kunnen realiseren, grafisch en multimediaal te kunnen ontwerpen en bestaande software te kunnen integreren.
Het werkveld is dan ook zeer breed:
- als webtechnoloog ontwikkelt en beheert hij server-side webtoepassingen
- als industriële gegevensverwerker bewaakt hij industriële processen. Hij ontwikkelt systemen en software in functie van stock-, productbeheer, toegangscontrole
- als specialist kantoorautomatisatie (office automation) ontwikkelt hij bedrijfsrelevante programma's en integreert hij optimaal beschikbare computerpakketten
- als netwerkbeheerder is hij verantwoordelijk voor de realisatie, het beheer en het onderhoud van de IT-infrastructuur, de implementatie van nieuwe soft- en hardware en doet hij aan pc- en desktopsupport
- als zelfstandig hard- en softwareconsulent, staat hij in voor verkoop, advies, opleiding en support
- als studiotechnicus bij radio en tv
- als 3D-animator in productiehuizen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Computeroperator
( knelpuntberoep)
ICT-medewerker
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
-
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 49 | 0,61 | 37,4 | 15 | 7 | 8 | 8 | 5 | 6 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 24-11-2022 |