
Beeldende kunsten : Juweelontwerp en edelsmeedkunst - Academische bachelor
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden. Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting. Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
In een ruimer perspectief beoogt de opleiding Juweelontwerp en edelsmeedkunst de creativiteit bij de studenten te stimuleren, hen vakbekwaamheid, praktisch inzicht en respect voor het ambacht bij te brengen.
Het programma van de 3 bachelorjaren steunt op drie pijlers: materiaal/techniek, functie en concept.
- In het 1e bachelorjaar wordt een solide technische basis gelegd.
- In het 2e bachelorjaar worden twee belangrijke facetten van Juweelontwerp en Edelsmeedkunst behandeld: draagbaarheid en functie.
- In het 1e semester van de 3e bachelor ligt het zwaartepunt op het verder ontwikkelen van de verworven praktijkgerichte en artistieke onderzoekscompetenties. Daarnaast komt ook het onderzoek naar de inhoudelijke, communicatieve of historische aspecten van het sieraad of object ruim aan bod. In het 2e semester krijg je, als voorbereiding op het masterproject voldoende ruimte om de eerste stappen te zetten in de richting van een totaalconcept.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)

Beeldende kunsten : Juweelontwerp en edelsmeedkunst - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden. Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting. Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
In een ruimer perspectief beoogt de opleiding Juweelontwerp en edelsmeedkunst de creativiteit bij de studenten te stimuleren, hen vakbekwaamheid, praktisch inzicht en respect voor het ambacht bij te brengen.
Het programma van de 3 bachelorjaren steunt op drie pijlers: materiaal/techniek, functie en concept.
- In het 1e bachelorjaar wordt een solide technische basis gelegd.
- In het 2e bachelorjaar worden twee belangrijke facetten van Juweelontwerp en Edelsmeedkunst behandeld: draagbaarheid en functie.
- In het 1e semester van de 3e bachelor ligt het zwaartepunt op het verder ontwikkelen van de verworven praktijkgerichte en artistieke onderzoekscompetenties. Daarnaast komt ook het onderzoek naar de inhoudelijke, communicatieve of historische aspecten van het sieraad of object ruim aan bod. In het 2e semester krijg je, als voorbereiding op het masterproject voldoende ruimte om de eerste stappen te zetten in de richting van een totaalconcept.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Karel de Grote Hogeschool - Campus Sint Lucas Antwerpen
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |

Beeldende kunsten : Juweelontwerp en edelsmeedkunst - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden. Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting. Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
In een ruimer perspectief beoogt de opleiding Juweelontwerp en edelsmeedkunst de creativiteit bij de studenten te stimuleren, hen vakbekwaamheid, praktisch inzicht en respect voor het ambacht bij te brengen.
Het programma van de 3 bachelorjaren steunt op drie pijlers: materiaal/techniek, functie en concept.
- In het 1e bachelorjaar wordt een solide technische basis gelegd.
- In het 2e bachelorjaar worden twee belangrijke facetten van Juweelontwerp en Edelsmeedkunst behandeld: draagbaarheid en functie.
- In het 1e semester van de 3e bachelor ligt het zwaartepunt op het verder ontwikkelen van de verworven praktijkgerichte en artistieke onderzoekscompetenties. Daarnaast komt ook het onderzoek naar de inhoudelijke, communicatieve of historische aspecten van het sieraad of object ruim aan bod. In het 2e semester krijg je, als voorbereiding op het masterproject voldoende ruimte om de eerste stappen te zetten in de richting van een totaalconcept.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Karel de Grote Hogeschool - Campus Sint Lucas Antwerpen
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |