
Pedagogische wetenschappen : Klinische orthopedagogiek en Disability Studies - Academische bachelor
In de opleiding staan opvoeding, onderwijs, opleiding en vorming centraal. Je verdiept je grondig in pedagogische theorieën, fenomenen en praktijken. Je leert het pedagogisch handelen te begrijpen en te optimaliseren via het begeleiden van individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties.
Het bachelorprogramma is opgebouwd rond een aantal algemene opleidingsonderdelen waarbinnen vier lagen te onderscheiden zijn: een methodologische basis, een ondersteunende laag, een pedagogische kern en een praktijklaag. Vanaf het tweede jaar worden de lagen verder verbreed en verdiept en aangevuld met een deontologische laag. Vanaf het derde bachelorjaar is het programma gedifferentieerd in functie van de afstudeerrichtingen.
De specifieke vakken voor deze afstudeerrichting zijn: Theoretische orthopedagogiek / Orthopedagogiek van bijzondere groepen / Ontwikkelings- en gedragsstoornissen: psychologische diagnostiek / Klinisch-psychologische vaardigheden en diagnostiek / Neuropsychiatrie / Integratieseminarie / Orthopedagogische praktijk en stage.
Voor wie?
- Veel jongeren hebben interesse voor de mens-in-ontwikkeling. Het gaat hierbij niet alleen om kinderen maar ook om volwassenen. Hoe kun je via pedagogisch handelen (opvoeden, onderwijs, vorming, opleiding) die ontwikkeling stimuleren, optimaliseren, bijsturen enz.
- Pedagogische vaardigheden worden tijdens de opleiding zelf bijgebracht, maar van een beginnend pedagoog mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een levendige belangstelling voor anderen: voor kinderen en ouderen, voor individuen en groepen en voor het hele maatschappelijk gebeuren. Geduldig kunnen omgaan met kinderen en andere leeftijdsgroepen is een evidente basisvaardigheid.
- Pure wiskunde komt niet in het studieprogramma voor. Wel vormt statistiek een belangrijk onderdeel van de opleiding. De cursus omvat een geheel van methodes om op een wiskundige manier resultaten van tests, observaties, enquêtes … te verwerken, waaruit de studenten controleerbare besluiten kunnen trekken. Kennis van wiskunde uit het secundair onderwijs volstaat als voorkennis.
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)

Pedagogische wetenschappen : Klinische orthopedagogiek en Disability Studies - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
In de opleiding staan opvoeding, onderwijs, opleiding en vorming centraal. Je verdiept je grondig in pedagogische theorieën, fenomenen en praktijken. Je leert het pedagogisch handelen te begrijpen en te optimaliseren via het begeleiden van individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties.
Het bachelorprogramma is opgebouwd rond een aantal algemene opleidingsonderdelen waarbinnen vier lagen te onderscheiden zijn: een methodologische basis, een ondersteunende laag, een pedagogische kern en een praktijklaag. Vanaf het tweede jaar worden de lagen verder verbreed en verdiept en aangevuld met een deontologische laag. Vanaf het derde bachelorjaar is het programma gedifferentieerd in functie van de afstudeerrichtingen.
De specifieke vakken voor deze afstudeerrichting zijn: Theoretische orthopedagogiek / Orthopedagogiek van bijzondere groepen / Ontwikkelings- en gedragsstoornissen: psychologische diagnostiek / Klinisch-psychologische vaardigheden en diagnostiek / Neuropsychiatrie / Integratieseminarie / Orthopedagogische praktijk en stage.
Voor wie?
- Veel jongeren hebben interesse voor de mens-in-ontwikkeling. Het gaat hierbij niet alleen om kinderen maar ook om volwassenen. Hoe kun je via pedagogisch handelen (opvoeden, onderwijs, vorming, opleiding) die ontwikkeling stimuleren, optimaliseren, bijsturen enz.
- Pedagogische vaardigheden worden tijdens de opleiding zelf bijgebracht, maar van een beginnend pedagoog mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een levendige belangstelling voor anderen: voor kinderen en ouderen, voor individuen en groepen en voor het hele maatschappelijk gebeuren. Geduldig kunnen omgaan met kinderen en andere leeftijdsgroepen is een evidente basisvaardigheid.
- Pure wiskunde komt niet in het studieprogramma voor. Wel vormt statistiek een belangrijk onderdeel van de opleiding. De cursus omvat een geheel van methodes om op een wiskundige manier resultaten van tests, observaties, enquêtes … te verwerken, waaruit de studenten controleerbare besluiten kunnen trekken. Kennis van wiskunde uit het secundair onderwijs volstaat als voorkennis.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |

Pedagogische wetenschappen : Klinische orthopedagogiek en Disability Studies - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
In de opleiding staan opvoeding, onderwijs, opleiding en vorming centraal. Je verdiept je grondig in pedagogische theorieën, fenomenen en praktijken. Je leert het pedagogisch handelen te begrijpen en te optimaliseren via het begeleiden van individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties.
Het bachelorprogramma is opgebouwd rond een aantal algemene opleidingsonderdelen waarbinnen vier lagen te onderscheiden zijn: een methodologische basis, een ondersteunende laag, een pedagogische kern en een praktijklaag. Vanaf het tweede jaar worden de lagen verder verbreed en verdiept en aangevuld met een deontologische laag. Vanaf het derde bachelorjaar is het programma gedifferentieerd in functie van de afstudeerrichtingen.
De specifieke vakken voor deze afstudeerrichting zijn: Theoretische orthopedagogiek / Orthopedagogiek van bijzondere groepen / Ontwikkelings- en gedragsstoornissen: psychologische diagnostiek / Klinisch-psychologische vaardigheden en diagnostiek / Neuropsychiatrie / Integratieseminarie / Orthopedagogische praktijk en stage.
Voor wie?
- Veel jongeren hebben interesse voor de mens-in-ontwikkeling. Het gaat hierbij niet alleen om kinderen maar ook om volwassenen. Hoe kun je via pedagogisch handelen (opvoeden, onderwijs, vorming, opleiding) die ontwikkeling stimuleren, optimaliseren, bijsturen enz.
- Pedagogische vaardigheden worden tijdens de opleiding zelf bijgebracht, maar van een beginnend pedagoog mag verwacht worden dat hij of zij beschikt over een levendige belangstelling voor anderen: voor kinderen en ouderen, voor individuen en groepen en voor het hele maatschappelijk gebeuren. Geduldig kunnen omgaan met kinderen en andere leeftijdsgroepen is een evidente basisvaardigheid.
- Pure wiskunde komt niet in het studieprogramma voor. Wel vormt statistiek een belangrijk onderdeel van de opleiding. De cursus omvat een geheel van methodes om op een wiskundige manier resultaten van tests, observaties, enquêtes … te verwerken, waaruit de studenten controleerbare besluiten kunnen trekken. Kennis van wiskunde uit het secundair onderwijs volstaat als voorkennis.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |