Duaal leren in gewoon secundair onderwijs en in buitengewoon secundair onderwijs
Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen?
Gelijkenissen
- Eenzelfde visie: leren op school combineren met leren op de werkplek.
- Duale opleidingen zijn bedoeld voor leerlingen die arbeidsrijp en -bereid zijn. Een groot deel van de opleiding gebeurt immers op de werkvloer.
Leerlingen die een duale opleiding hebben gevolgd, hebben een streepje voor als ze op de arbeidsmarkt terechtkomen. - Elke duale opleiding is gebaseerd op 1 standaardtraject.
- Elke jongere die een duale opleiding volgt, kan erkende studiebewijzen ‘met een civiel effect’ behalen. Dit betekent dat:
- je met je kwalificatie toegang krijgt tot vervolgopleidingen en/of
- de beroepskwalificatie(s) en deelkwalificatie(s) waarde heeft/hebben op de arbeidsmarkt.
- Elke jongere sluit een overeenkomst af met de werkplek. Het is een overeenkomst tussen leerling, werkgever en school.
Verschillen
Duaal leren in gewoon SO | Duaal leren in BuSO OV4 | Duaal leren in BuSO OV3 |
Opleidingen worden georganiseerd in de 2e + 3e graad SO met finaliteit arbeidsmarkt of dubbele finaliteit |
Opleidingen worden georganiseerd in de 2e + 3e graad SO met finaliteit arbeidsmarkt of dubbele finaliteit |
Opleidingen worden georganiseerd in de kwalificatie - en integratiefase met finaliteit arbeidsmarkt |
Het onderwijs is afgestemd op de doelgroep van het BuSO | Het onderwijs is afgestemd op de doelgroep van het BuSO | |
Algemene vorming = gebaseerd op de eindtermen | Algemene vorming = gebaseerd op de eindtermen | Algemene vorming = gebaseerd op ontwikkelingsdoelen |
Werkplek moet gevonden zijn binnen de 20 opleidingsdagen. Als je je erg hebt ingespannen om een werkplek te vinden, kan de trajectbegeleider de periode eenmalig verlengen met 20 extra opleidingsdagen. Er wordt steeds rekening gehouden met de specifieke context. |
Werkplek moet gevonden zijn binnen de 20 opleidingsdagen. Als je je erg hebt ingespannen om een werkplek te vinden kan je trajectbegeleider de periode eenmalig verlengen met 40 extra opleidingsdagen. Er wordt steeds rekening gehouden met de specifieke context en de handelingsplannen. |
Werkplek moet gevonden zijn binnen de 20 opleidingsdagen. Als je je erg hebt ingespannen om een werkplek te vinden, kan je trajectbegeleider de periode eenmalig verlengen met 40 extra opleidingsdagen. Er wordt steeds rekening gehouden met de specifieke context en handelingsplannen. |
Voor je een overeenkomst sluit met een onderneming ga je op intakegesprek.
|
Voor je een overeenkomst sluit met een onderneming ga je op intakegesprek.
|
Voor je een overeenkomst sluit met een onderneming ga je op intakegesprek.
|
Een beperking geeft recht op redelijke aanpassingen op school en op de werkplek. | Een beperking geeft recht op redelijke aanpassingen op de werkplek. | Een beperking geeft recht op redelijke aanpassingen op de werkplek. |
De opleidingsduur ligt vast in jaren en semesters. De klassenraad kan beslissen om een traject van een leerling te verlengen of te verkorten. Het is de klassenraad die beslist wanneer de leerling alle competenties heeft verworven. |
De klassenraad kan beslissen om een traject van een leerling te verlengen of te verkorten. (Individueel handelingsplan) | De klassenraad kan beslissen om een traject van een leerling te verlengen of te verkorten. (Individueel handelingsplan) |
Aanloopfase mogelijk De inhoud van de aanloopfase is maatwerk. |
Geen aanloopfase mogelijk. Buitengewoon onderwijs is al individueel en op maat van de leerling |
Geen aanloopfase mogelijk. Buitengewoon onderwijs is al individueel en op maat van de leerling |
OV4-verslag nodig dat toegang geeft tot buitengewoon onderwijs | IAC-verslag nodig dat toegang geeft tot buitengewoon onderwijs |