Creatie en mode - Tweede graad

Studierichting "Creatie en mode"

Creatie en mode is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Creatie en mode leidt leerlingen op om zoals in een confectiebedrijf mee te werken in het hele proces van ontwerp tot uitvoering.

Het accent ligt vooral op de voorbereiding van de uitvoering:

  • Je leert een uniek ontwerp vormgeven en toetst een voorgesteld ontwerp aan een marktonderzoek. 
  • Als het ontwerp vastligt, wordt het omgezet in een productierijp patroon en wordt een snijplan opgemaakt. 

Hoe ziet het eruit?

  • Je krijgt een algemene basisvorming. In het specifieke gedeelte legt Creatie en Mode de focus op creëren en patroontekenen en word je opgeleid in vormgeving en modetechnieken.
  • Je verdiept je in de wereld van mode, kleding, accessoires en interieur en je leert daarbij veel over het proces van creatie en productie.
  • Je doorloopt alle stappen van een creatief proces vanaf het ontwerp, over vormgeving tot productie.
  • Je leert inzicht verwerven in de verwerkings- en afwerkingsmogelijkheden van materialen om de productie van kleding en interieurartikelen voor te bereiden
  • Je leert technieken beheersen om patronen te tekenen.
  • Je verdiept je in de technieken en materialen om een model kwalitatief te produceren.
  • Voor het patroontekenen en de vormgeving werk je met de relatie tussen 2D-3D. Het gebruik van CAD (patroontekenen met de computer) is onmisbaar.
  • Je brengt alles samen in een technisch dossier.

Interesses?

  • Je bent graag creatief bezig en je bent gefascineerd door kunst en artistieke expressie.
  • Je hebt een sterke interesse voor evoluties en trends in mode.
  • Van belang zijn je communicatieve vaardigheden en kennis van de vakterminologie.

Deze studierichting kan onder dezelfde naam georganiseerd worden binnen verschillende studiedomeinen.
Zo kan ‘Creatie en mode’ zowel georganiseerd worden  binnen het  studiedomein Kunst en creatie, als binnen het studiedomein Maatschappij en welzijn.
De inhoud zal grotendeels dezelfde zijn maar er kunnen accentverschillen voorkomen naargelang het studiedomein en de school. Vandaar dat het steeds is aangeraden om de website van de organiserende scholen te bezoeken. 

Creatie en mode               


Beschrijving

Creatie en mode is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Creatie en mode leidt leerlingen op om zoals in een confectiebedrijf mee te werken in het hele proces van ontwerp tot uitvoering.

Het accent ligt vooral op de voorbereiding van de uitvoering:

  • Je leert een uniek ontwerp vormgeven en toetst een voorgesteld ontwerp aan een marktonderzoek. 
  • Als het ontwerp vastligt, wordt het omgezet in een productierijp patroon en wordt een snijplan opgemaakt. 

Hoe ziet het eruit?

  • Je krijgt een algemene basisvorming. In het specifieke gedeelte legt Creatie en Mode de focus op creëren en patroontekenen en word je opgeleid in vormgeving en modetechnieken.
  • Je verdiept je in de wereld van mode, kleding, accessoires en interieur en je leert daarbij veel over het proces van creatie en productie.
  • Je doorloopt alle stappen van een creatief proces vanaf het ontwerp, over vormgeving tot productie.
  • Je leert inzicht verwerven in de verwerkings- en afwerkingsmogelijkheden van materialen om de productie van kleding en interieurartikelen voor te bereiden
  • Je leert technieken beheersen om patronen te tekenen.
  • Je verdiept je in de technieken en materialen om een model kwalitatief te produceren.
  • Voor het patroontekenen en de vormgeving werk je met de relatie tussen 2D-3D. Het gebruik van CAD (patroontekenen met de computer) is onmisbaar.
  • Je brengt alles samen in een technisch dossier.

Interesses?

  • Je bent graag creatief bezig en je bent gefascineerd door kunst en artistieke expressie.
  • Je hebt een sterke interesse voor evoluties en trends in mode.
  • Van belang zijn je communicatieve vaardigheden en kennis van de vakterminologie.

Deze studierichting kan onder dezelfde naam georganiseerd worden binnen verschillende studiedomeinen.
Zo kan ‘Creatie en mode’ zowel georganiseerd worden  binnen het  studiedomein Kunst en creatie, als binnen het studiedomein Maatschappij en welzijn.
De inhoud zal grotendeels dezelfde zijn maar er kunnen accentverschillen voorkomen naargelang het studiedomein en de school. Vandaar dat het steeds is aangeraden om de website van de organiserende scholen te bezoeken. 

Situering binnen het studiedomein: Kunst en creatie

2e graad

3e graad

Architecturale en beeldende kunsten     
Architecturale en beeldende vorming      
Artistiek-creatieve bewerkingen      
Ballet     
Beeldende en audiovisuele kunsten     
Beeldende en audiovisuele vorming      
Creatie en mode     
Dans      
Decor en etalage      
Diamantbewerking      
Fotografie     
Grafische technieken     
Muziek      
Woordkunst-drama      
Architecturale vorming     
Architectuur en interieur    
Audiovisuele vorming     
Ballet    
Beeldende kunst    
Beeldende vorming     
Crossmedia    
Dans     
Decor, etalage en publiciteit     
Diamantbewerking     
Fotografie    
Goud en juwelen     
Grafimedia    
Mode    
Muziek     
Muziekinstrumentenbouw     
Uurwerkmaken     
Woordkunst-drama     

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Creatie en mode" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit Arbeidsmarkt en Doorstroom (= dubbele finaliteit) als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 (* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO 64 9.1.12
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 kalenderdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.


Overzitten

Behaald attest in het 3e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attest

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest 

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na Creatie en mode ?

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!

Interessante links

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Productievoorbereider kleding, confectie en meubelstoffering