Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers


Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) heeft tot doel anderstalige leerlingen, die onlangs in België zijn aangekomen

  • op te vangen
  • hen zo snel mogelijk Nederlands te leren
  • hen te integreren in de onderwijsvorm en studierichting die het nauwst aansluit bij hun individuele capaciteiten 

Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers moet het voor de betrokken leerlingen mogelijk maken hun leerloopbaan in het regulier secundair onderwijs of desgevallend ruimer in vervolgonderwijs met succes voort te zetten.

Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers bevat eerst een onthaaljaar.

Het leerprogramma van het onthaaljaar is zeer sterk gericht op het verwerven van het Nederlands en op integratie/inburgering.
Met het oog hierop werden de ontwikkelingsdoelen "Nederlands voor nieuwkomers in de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers" ontwikkeld.

Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers is echter niet beperkt tot een onthaaljaar, maar omvat ook

  • ondersteuning
  • begeleiding
  • opvolging van gewezen anderstalige nieuwkomers 
  • coaching van leerkrachten in het vervolgonderwijs.

De combinatie van deze twee vormt dan het geheel van onthaalonderwijs

Welke lessen krijg je?

Men richt zich tijdens de lessen voornamelijk op:

  • het leren van het Nederlands
  • de jongeren integreren in de klaspraktijk en in de samenleving
  • het voorbereiden op verdere studies in het secundair onderwijs, andere opleidingen of vormingen

Er is ook mogelijkheid om gedurende enkele uren les te krijgen over ander vakken. De school kan dat zelf bepalen.

Waar kan ik "Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs zijn leerlingen  die op de datum van hun inschrijving of op 1 september volgend op de inschrijving gelijktijdig aan al de volgende voorwaarden voldoen:

  • op 31 december volgend op de aanvang van het schooljaar enerzijds minstens twaalf jaar en anderzijds geen achttien jaar geworden zijn;
  • een nieuwkomer zijn, dat wil zeggen maximaal één jaar ononderbroken in België verblijven; 
  • niet het Nederlands als thuistaal of moedertaal hebben; 
  • onvoldoende de onderwijstaal beheersen om met goed gevolg de lessen te kunnen volgen; 
  • maximaal negen maanden ingeschreven zijn (vakantiemaanden juli en augustus niet inbegrepen) in een school met het Nederlands als onderwijstaal.
De school kan voor individuele leerlingen in uitzonderlijke omstandigheden van de 1ste, de 2de en de 5de toelatingsvoorwaarde afwijken. Voor meer informatie hierover neemt u best contact op met de school van uw keuze.

Een anderstalige nieuwkomer die officieel verblijft in een open asielcentrum en die op 31 december volgend op de aanvang van het schooljaar minstens twaalf jaar en geen achttien jaar geworden is, kan ook als regelmatige leerling tot het onthaaljaar worden toegelaten.

Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers is niet bedoeld voor buitenlandse jongeren die in een secundaire school tijdelijk worden ingeschreven in het kader van een uitwisselingsprogramma.

Meer info

Omzendbrief Onthaalonderwijs SO

Attest

Op het einde van het schooljaar krijgt elke anderstalige nieuwkomer die als regelmatige leerling het onthaaljaar gevolgd heeft, een attest van regelmatige lesbijwoning.

Met dit attest kan hij vrijgesteld worden van de inburgeringsplicht in het kader van het Vlaams inburgerings- en integratiebeleid. Enige voorwaarde: de leerling moet het onthaaljaar gedurende een volledig schooljaar gevolgd hebben. Dit wil zeggen:ten minste negen maanden (juli en augustus niet inbegrepen) gespreid over één of twee schooljaren.

Wat na deze opleiding?

Na het OKAN-jaar kan een leerling verder studeren in het vervolgonderwijs.
Dit kan:

  • binnen het secundair onderwijs, 
  • het volwassenenonderwijs 
  • of naar andere opleidingen.    

Hij moet dan wel rekening houden met toelatingsvoorwaarden van de studierichting waar hij wil naartoe gaan.

In de praktijk komt het er meestal op neer dat de leerling in een studierichting inschrijft op basis van leeftijd of na een beslissing van de toelatingsklassenraad ( zie SO 64).

De toelatingsklassenraad (TKR) moet bij de overstap van het onthaaljaar naar het vervolgonderwijs verplicht rekening houden met het advies van de klassenraad van het onthaaljaar.
Elke beslissing van de TKR die afwijkt van dat advies moet gemotiveerd worden.

In de TKR van het voltijds SO zetelt ook de vervolgschoolcoach van de leerling, als raadgevend lid.
De leerling wordt bij de overstap ook geholpen door de vervolgschoolcoach.