1e leerjaar A |
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
1e leerjaar ADe meeste leerlingen uit het 6de leerjaar lager onderwijs gaan naar het 1e leerjaar A. Je krijgt er les van verschillende leerkrachten. Het tempo in de klas ligt hoger dan in de basisschool en er wordt van jou een grotere zelfstandigheid verwacht. Welke school je ook kiest, 27 lestijden gaan naar de basisvorming en 5 lestijden naar de verschillende differentiatiemogelijkheden (= ook wel keuzegedeelte genoemd). Binnen de basisvorming streeft men verschillende doelen na: Basisgeletterdheid: dit zijn minimumvereisten voor basiscompetenties, zoals wiskundige en digitale geletterdheid en Nederlands, te bereiken door elke individuele leerling op het einde van de eerste graad (A en B). Minimumdoelen: deze doelen moeten door de meeste leerlingen behaald worden tegen het einde van de 1e graad. Uitbreidingsdoelen: dit zijn onderwijsdoelen die een groter abstractieniveau hebben, of een hogere moeilijkheidsgraad, en door zoveel mogelijk leerlingen behaald worden. Het differentiatiegedeelte/keuzegedeelte heeft de bedoeling om te remediëren en te verdiepen. - Remediëren: als de basisvorming onvoldoende verworven is, kan je een gedeelte van de tijd gebruiken om jezelf te versterken in de leerstof. - Verdiepen/verbreden:Je doet meer kennis en vaardigheden op in 1 of meer onderdelen van de algemene vorming of je verdiept je meer in klassieke talen (Latijn en/of Grieks). Remediëring van de algemene vorming kan zowel op vraag van de leerling als opgelegd door de klassenraad en dit zowel tijdens als op het einde van het schooljaar. De lesuren differentiatie kunnen nooit volledig aan remediëring worden besteed. De inhoud en de benaming van deze lesuren kunnen van school tot school verschillen. De wijze waarop de school de lessen rond de basisvorming en het keuzegedeelte organiseert kan op verschillende manieren gebeuren. De ene school zal nog werken met een klassiek lessenrooster met vakken en lesuren die er aan besteed worden. Andere scholen brengen vakken samen in 'clusters', en werken met projectplanners, weekplanners, ...
In het 1e en 2e leerjaar verken je verder je capaciteiten en je belangstelling. Zo kan je gemakkelijker een studiekeuze maken in de volgende jaren. Een studierichting kies je pas vanaf het 1e leerjaar van de 2e graad (3e leerjaar). Voor zeer talentrijke jongeren die in het 1e leerjaar A topsportonderwijs willen volgen, kan je hier alle informatie vinden. Welke lessen krijg je?Er bestaan geen unieke opgelegde lessenroosters die moeten gevolgd worden. Basisvorming De meeste tijd in 1A gaat naar basisvorming. Een woordje uitleg: Techniek: je maakt kennis met de wereld van techniek. Ook via toepassingen, experimenten,… De inhoud kan verschillen van school tot school:
Artistieke vorming: dit kan gaan over: muziek, beeldende kunsten, klassieke / hedendaagse dans.
Je leert in verschillende vakken over gezond leven, bewust omgaan met het milieu en welk gedrag er van een burger verwacht wordt. Ook Leren leren en het oefenen van sociale vaardigheden komen aan bod. Sommige scholen geven leerlingen 2 jaar de tijd (1A + 2A) om de basisvorming te verwerven, andere scholen verdelen de te verwerven basisvorming over de 2 jaren. Keuzegedeelte/ Differentiatiegedeelte Deze 5 uren zijn bedoeld om je:
In 1A kan je het keuzegedeelte ook opvullen met Klassieke talen. Hier leer je Oudgriekse en/of Latijnse teksten begrijpen of vertalen. Je krijgt de kans om te achterhalen wat je graag doet en waar je goed in bent. Deze 5 uren differentiatie verschillen van school tot school. Je kiest uit het aanbod van de school. *Deze doelen noemt men ook wel eindtermen. Ze vertrekken van sleutelvaardigheden die je moet bereikt hebben op het einde van de graad. Opgelet:De organisatie van de lessen kan sterk verschillen van school tot school:
Het is dus belangrijk om scholen te vergelijken. Zo kom je te weten hoe ze het keuzegedeelte invullen, hoe ze de lesweken indelen …
Waar kan ik "1e leerjaar A" volgen ?Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan. ToelatingsvoorwaardenJe wordt toegelaten tot 1A als je:
Als je een kunstgerichte opleiding wil starten in een school met enkel kunstsecundaire studierichtingen, dan moet de klassenraad hiervoor toestemming geven. Voor inschrijving in 1A met Topsport moet je een topsportstatuut hebben. Zie regelgeving, omzendbrief SO 64, 9.1 en 9.2.1 Veranderen tijdens schooljaarVeranderen van school mag altijd. Overstappen naar 1B doorheen het schooljaar mag als de toelatingsklassenraad akkoord gaat. Overgaan binnen 1A naar andere differentiatie- uren (= veranderen van keuzeuren) is zeker mogelijk. Hiervoor is geen beslissing van de klassenraad nodig. Er bestaan immers geen overgangsvoorwaarden binnen 1A. Overzitten
De mogelijkheid tot overzitten wordt vastgelegd in de regelgeving (omzendbrief SO 64, 3.13). Het is de bedoeling om overzitten te beperken. Leerlingen die les volgen in een school die gebruik maakt van het systeem van 'uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van de eerste graad', stromen automatisch door naar het 2e leerjaar. Attest
Wat na deze opleiding?Wat na "1e leerjaar A" ?Het attest dat je behaalt in 1A is belangrijk voor het volgend schooljaar.
Je kiest in het 2e leerjaar, een basisoptie (of een pakket) uit het aanbod van de school. Basisopties in 2A Basisopties en paketten in 2B Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Sport Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - STEM-technieken Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca Economie en organisatie - Kunst en creatie Economie en organisatie - Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn Economie en organisatie - Kunst en creatie - Opstroomoptie Economie en organisatie - Kunst en creatie - Sport Economie en organisatie - Kunst en creatie - STEM-technieken Economie en organisatie - Kunst en creatie - Voeding en horeca Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn Economie en organisatie - Opstroomoptie Economie en organisatie - Opstroomoptie - Sport Economie en organisatie - Opstroomoptie - STEM-technieken Economie en organisatie - Opstroomoptie - Voeding en horeca Economie en organisatie - Sport Economie en organisatie - Sport - STEM-technieken Economie en organisatie - Sport - Voeding en horeca Economie en organisatie - STEM-technieken Economie en organisatie - STEM-technieken - Voeding en horeca Economie en organisatie - Voeding en horeca Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Sport Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - STEM-technieken Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn Kunst en creatie - Opstroomoptie Kunst en creatie - Opstroomoptie - Sport Kunst en creatie - Opstroomoptie - STEM-technieken Kunst en creatie - Opstroomoptie - Voeding en horeca Kunst en creatie - Sport - STEM-technieken Kunst en creatie - Sport - Voeding en horeca Kunst en creatie - STEM-technieken Kunst en creatie - STEM-technieken - Voeding en horeca Kunst en creatie - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn (2e lj. B) Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - Sport Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - STEM-technieken Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn - Sport Maatschappij en welzijn - Sport - STEM-technieken Maatschappij en welzijn - Sport - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn - STEM-technieken Maatschappij en welzijn - STEM-technieken - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca Opstroomoptie - Sport - Voeding en horeca Opstroomoptie - Sport -STEM-technieken Opstroomoptie - STEM-technieken Opstroomoptie - STEM-technieken - Voeding en horeca Opstroomoptie - Voeding en horeca Sport - STEM-technieken - Voeding en horeca |