Beschrijving van de opleiding
Deze opleiding start pas in de 3de graad en is zeer praktisch opgevat.
Om een deskundig bouwer te worden van strijk- of tokkelinstrumenten volg je deze opleiding best gedurende 3 leerjaren + een bijkomend restauratiejaar.
Een goed gehoor, een fijne handvaardigheid en interesse voor muziekinstrumenten zijn absoluut noodzakelijk.
Voor het bouwen van goed klinkende en bespeelbare muziekinstrumenten heb je ook andere vaardigheden nodig.
Daarom leer je luisteren naar muziek en behoren vakken als muziekgeschiedenis, akoestiek en muziek tot je lesprogramma.
Je leert over snaartrillingen, toonschalen, resonantie, klanktimbres,...
Je leert de geschiedenis van de Renaissance tot nu kennen, bezoekt kunst- en muziekhappenings.
Maar ook notenleer, zang en (samen) musiceren kunnen op het programma staan.
De basistechnieken van het handmatig technisch tekenen of van het tekenen met de computer worden eveneens aangeleerd.
Je leert de ontwerpmethoden van een instrument tekenen en uitvoeren.
Elk jaar maak je een eigen instrument.
Het moet juist gebouwd zijn, goed klinken en makkelijk bespeelbaar zijn. Geduld, zin voor precisie en esthetiek zijn belangrijk.
Je kiest ofwel voor de optie strijkinstrumenten(viool, altviool, cello) of de optie tokkelinstrumenten (gitaar, barok- of renaissancegitaar, luit).
De instrumenten worden, op het einde van je opleiding, samen met een theoretisch eindwerk,beoordeeld door een externe jury.
In de opleiding zijn verplichte stages bij gevestigde bouwers opgenomen.
Welke lessen krijg je?
De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:
- basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
- vorming die typisch is voor de studierichting +
- enkele uurtjes die de school vrij mag invullen
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.
Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.
Scholen
Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.
Toelatingsvoorwaarden
Je kan starten in het 6e jaar SO in een studierichting van de arbeidsmarktfinaliteit als je:
- geslaagd bent in het 1e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit in dezelfde studierichting.
- geslaagd bent in het 1e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit in een andere studierichting onder volgende voorwaarden:
Dit kan enkel omwille van ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad, en na advies van de klassenraad van de studierichting waaruit je overstapt.
- geslaagd bent in het 1e leerjaar van de dubbele finaliteit in een studierichting van hetzelfde studiegebied.
Bijkomende toelatingsvoorwaarden:
Extra
Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:
Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.
Attesten
Je behaalt het diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 3 als je ook geslaagd bent op de beroepsgerichte vorming van de opleiding.
Hiermee kan je starten in:
- het 7e leerjaar gericht op de instroom arbeidsmarkt na behaalde onderwijskwalificatie 3 (vroegere specialisatiejaren BSO)
- 7e leerjaar gericht op de instroom op hoger onderwijs na behaalde onderwijskwalificatie 3 (vroegere naamloos 7e jaar BSO)
- graduaatsopleidingen (incl. basisverpleegkunde)
Je kan ook volgende studiebewijzen behalen:
- bewijs van beroepskwalificatie
- bewijs van deelkwalificatie
- bewijs van (beroepsgerichte) competenties
Wat na deze opleiding?
Na het 6e leerjaar gaan de leerlingen uit de arbeidsfinaliteit werken of soms nog verder studeren.
Om een goede keuze te maken ga best eerst heel breed te kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.
Je wil gaan werken
- Welke beroepen zouden bij mij kunnen passen? Neem een kijkje op de beroepenpagina waar je op verschillende manieren kan je via verschillende ingangen verkennen welke beroepen er zoal zijn.
- Of doe de test met Oriënt van VDAB.
- Neem ook eens de info door op onze schoolverlaterspagina.
Je wil verder studeren
Er zijn verschillende mogelijkheden na het 6e jaar:
- Se-n-Se na 6e jaar een studierichting arbeidsfinaliteit
- Graduaatsopleidingen
- Se-n-Se na het 6e jaar dat voorbereidt op het hoger onderwijs. Indien men slaagt heeft men toegang tot:
Professionele bachelors
Academische bachelors
Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:
Enkele vragen die je kunnen helpen bij het kiezen van een opleiding in het hoger onderwijs:
- Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
- Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
- Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
- Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
- Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
- …
Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, VDAB, Defensie, Politie, ...
Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.
Studierichtingen 3e graad 1e leerjaar uit het
studiedomein: Kunst en creatie