Welzijnswetenschappen - Derde graad

Studierichting "Welzijnswetenschappen"

In deze studierichting krijg je een brede algemene vorming in combinatie met filosofie, sociale en gedragswetenschappen, statistiek, biologie en chemie .

  • Je filosofeert over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade, geluk en de zin van het leven.
    Hierbij is de vormt de maatschappelijke context en de leefwereld van de jongeren het uitgangspunt.
  • Je ontwikkelt een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen. Je krijgt te maken met thema’s m.b.t.:

            -        communicatie
            -        opvoeding en ondersteuning
            -        recht en deontologie én samenleving en politiek inzicht krijgen in en kritisch reflecteren over                             theorieën en begrippen uit de sociologie, politieke wetenschappen, psychologie,                                               (ortho)pedagogiek, communicatiewetenschappen, en sociaal recht

  • Je leert verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, sociaal recht en politiek, communicatie en de mens en zijn gedrag. Hiervoor denk je na over wetenschappelijke theorieën.
  • Daarnaast verwerf je inzicht in de fysiologie en anatomie van de mens en de (an)organische stoffen.
  • In de uitbreiding van de wiskunde krijg je ook statistiek.

De samenleving, gezondheid en welzijn vormen het kader voor de ontwikkeling van al deze inzichten, kennis en vaardigheden.

Welzijnswetenschappen                  



Beschrijving van de opleiding

In deze studierichting krijg je een brede algemene vorming in combinatie met filosofie, sociale en gedragswetenschappen, statistiek, biologie en chemie .

  • Je filosofeert over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade, geluk en de zin van het leven.
    Hierbij is de vormt de maatschappelijke context en de leefwereld van de jongeren het uitgangspunt.
  • Je ontwikkelt een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen. Je krijgt te maken met thema’s m.b.t.:

            -        communicatie
            -        opvoeding en ondersteuning
            -        recht en deontologie én samenleving en politiek inzicht krijgen in en kritisch reflecteren over                             theorieën en begrippen uit de sociologie, politieke wetenschappen, psychologie,                                               (ortho)pedagogiek, communicatiewetenschappen, en sociaal recht

  • Je leert verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, sociaal recht en politiek, communicatie en de mens en zijn gedrag. Hiervoor denk je na over wetenschappelijke theorieën.
  • Daarnaast verwerf je inzicht in de fysiologie en anatomie van de mens en de (an)organische stoffen.
  • In de uitbreiding van de wiskunde krijg je ook statistiek.

De samenleving, gezondheid en welzijn vormen het kader voor de ontwikkeling van al deze inzichten, kennis en vaardigheden.

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


   BuSO Sint-Gerardus, Sint-Gerardusdreef 1, 3590 Diepenbeek    011 35 01 40         t 4  
   SBSO De Passer, Vijverhoflaan 13, 8200 Sint-Michiels    050 80 00 79         t 9  

Toelatingsvoorwaarden

Je kan starten in het 5e jaar SO in een studierichting van de doorstroomfinaliteit als je:

  • geslaagd (*) bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit als de toelatingsklassenraad hiermee akkoord gaat.
(*) geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 5e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.

Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

  • Van 1 september tot en met 15 oktober: veranderen kan zonder bijkomende voorwaarden;
  • Van 16 oktober tot en met 15 januari: veranderen zonder bijkomende voorwaarden kan binnen hetzelfde studiedomein of binnen domeinoverschrijdende structuuronderdelen.

In alle andere gevallen is verandering alleen toegestaan op basis van een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden én op basis van een gunstige beslissing van de klassenraad gebaseerd op het advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt.  

Attesten

Na het 1e leerjaar van de 3e graad (= 5SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning (enkel finaliteit arbeidsmarkt)

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 5 SO.

Wat na deze opleiding?

Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting.

Na het 6e leerjaar gaan de meeste leerlingen uit de doorstroomfinaliteit verder studeren. Je richting die je in het 5e en 6e jaar hebt gevolgd heeft je niet voorbereid om te gaan werken, maar wel om verder te studeren.

Om een goede keuze te maken ga je best eerst heel breed kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.

Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:

  • Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
  • Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
  • Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
  • Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
  • Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
  •  

Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:

Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:

Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS 

Andere mogelijkheden

  • Graduaatsopleidingen
  • Se-n-Se Bijzondere wetenschappelijke vorming (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se Bijzondere beeldende/muzikale vorming, Dans, Woordkunst-drama (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se na 6e jaar doorstroomfinaliteit of dubbele finaliteit
  • Se-n-Se na 6e jaar een studierichting arbeidsfinaliteit

 

  • Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
    Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij DefensiePolitie, ...

Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: Maatschappij en welzijn

Creatie en mode    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Haar- en schoonheidsverzorging    Finaliteit: arbeidsmarkt
Maatschappij en welzijn    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Maatschappij- en welzijnswetenschappen    Finaliteit: doorstroom
Moderealisatie en textielverzorging    Finaliteit: arbeidsmarkt
Wellness en lifestyle    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Zorg en welzijn    Finaliteit: arbeidsmarkt

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school