Taal en communicatiewetenschappen - Derde graad

Studierichting "Taal en communicatiewetenschappen"

In deze studierichting krijg je naast een brede algemene vorming ook een uitgebreid pakket moderne talen.

  • Je verdiept je communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands.
  • Je wordt uitgedaagd op het vlak van de communicatiewetenschappen en van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen.
  • De uitbreiding moderne talen omvat o.a.:

           -        taalsystematiek
           -        taalverwerving en taalontwikkeling
           -        relatie taaluitingen en gebruikers
           -        taalvariatie
           -        tekstopbouw
           -        communicatieve vaardigheden
           -        literatuur

  • Je krijgt ook Duits in deze opleiding.
  • Je wordt ook ingewijd in de wetenschappelijke en kritische benadering van communicatie en (massa)media.

 

Taal en communicatiewetenschappen                     



Beschrijving van de opleiding

In deze studierichting krijg je naast een brede algemene vorming ook een uitgebreid pakket moderne talen.

  • Je verdiept je communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands.
  • Je wordt uitgedaagd op het vlak van de communicatiewetenschappen en van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen.
  • De uitbreiding moderne talen omvat o.a.:

           -        taalsystematiek
           -        taalverwerving en taalontwikkeling
           -        relatie taaluitingen en gebruikers
           -        taalvariatie
           -        tekstopbouw
           -        communicatieve vaardigheden
           -        literatuur

  • Je krijgt ook Duits in deze opleiding.
  • Je wordt ook ingewijd in de wetenschappelijke en kritische benadering van communicatie en (massa)media.

 

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.

Toelatingsvoorwaarden

Je kan starten in het 5e jaar SO in een studierichting van de doorstroomfinaliteit als je:

  • geslaagd (*) bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit als de toelatingsklassenraad hiermee akkoord gaat.
(*) geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 5e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.

Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

  • Van 1 september tot en met 15 oktober: veranderen kan zonder bijkomende voorwaarden;
  • Van 16 oktober tot en met 15 januari: veranderen zonder bijkomende voorwaarden kan binnen hetzelfde studiedomein of binnen domeinoverschrijdende structuuronderdelen.

In alle andere gevallen is verandering alleen toegestaan op basis van een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden én op basis van een gunstige beslissing van de klassenraad gebaseerd op het advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt.  

Attesten

Na het 1e leerjaar van de 3e graad (= 5SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning (enkel finaliteit arbeidsmarkt)

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 5 SO.

Wat na deze opleiding?

Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting.

Na het 6e leerjaar gaan de meeste leerlingen uit de doorstroomfinaliteit verder studeren. Je richting die je in het 5e en 6e jaar hebt gevolgd heeft je niet voorbereid om te gaan werken, maar wel om verder te studeren.

Om een goede keuze te maken ga je best eerst heel breed kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.

Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:

  • Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
  • Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
  • Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
  • Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
  • Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
  •  

Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:

Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:

Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS 

Andere mogelijkheden

  • Graduaatsopleidingen
  • Se-n-Se Bijzondere wetenschappelijke vorming (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se Bijzondere beeldende/muzikale vorming, Dans, Woordkunst-drama (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se na 6e jaar doorstroomfinaliteit of dubbele finaliteit
  • Se-n-Se na 6e jaar een studierichting arbeidsfinaliteit

 

  • Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
    Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij DefensiePolitie, ...

Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: Taal en cultuur

Onthaal en recreatie    Finaliteit: arbeidsmarkt
Taal en communicatie    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Toerisme    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap