Beschrijving van de opleiding
Maritieme technieken Dek is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.
- In deze studierichting komen technische, psychische en sociale vaardigheden aan bod.
- De klemtoon ligt op het aanleren van nautische technieken zodat je de basiscompetenties verwerft om in de verschillende kustvaartsectoren te kunnen functioneren.
- Je leert zelfstandig te handelen. Wat aangeleerd wordt, wordt in de praktijk toegepast in levensechte situaties.
- Je krijgt elementaire basiskennis in scheepswerktuigkunde, zodat je een minimum aan inzicht hebt in de werking en het onderhoud van de machines.
- Je maakt kennis met de ingewikkelde regelgeving en instructies binnen de zeevaart.
- Respect voor de veiligheidsnormen loopt als een rode draad door de hele studieloopbaan en veiligheidstrainingen komen voortdurend aan bod. Je draagt immers, als je aan het werk bent, een grote verantwoordelijkheid voor het leven van de collega’s en voor het kapitaal dat aan de groep is toevertrouwd.
- Binnen de studierichting gaat bijzondere aandacht naar het aanleren van specifieke attitudes: samenwerken in groep, nemen van verantwoordelijkheid, zorg voor materiaal, respect voor de natuur, zin voor nauwkeurigheid en veiligheid, optimale werkmethodes, doorzettingsvermogen en koelbloedigheid …
Welke lessen krijg je?
De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:
- basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
- vorming die typisch is voor de studierichting +
- enkele uurtjes die de school vrij mag invullen
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.
Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.
Scholen
Momenteel is er bij ons geen school gekend die deze opleiding inricht.
Toelatingsvoorwaarden
Je kan starten in het 6e jaar SO in een studierichting van de dubbele finaliteit als je:
- geslaagd bent in het 1e leerjaar van de 3e graad van de dubbele finaliteit in dezelfde studierichting.
- geslaagd bent in het 1e leerjaar van de 3e graad van de dubbele finaliteit in een andere studierichting onder volgende voorwaarden:
Dit kan enkel omwille van ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad, en na advies van de klassenraad van de studierichting waaruit je overstapt.
- geslaagd bent in de 1e leerjaar van de 3e graad van de doorstroomfinaliteit onder volgende voorwaarden:
Dit kan enkel omwille van ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad, en na advies van de klassenraad van de studierichting waaruit je overstapt.
Bijkomende toelatingsvoorwaarden:
Extra
Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:
Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.
Meer info: zie regelgeving SO
Attesten
Je behaalt het diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4 als je ook geslaagd bent op de beroepsgerichte vorming van de opleiding (als deze voorzien is in deze studierichting).
Hiermee kan je starten in alle graduaatsopleidingen, professionele en academische bachelors van het hoger onderwijs.
Je kan ook volgende studiebewijzen behalen:
- - bewijs van beroepskwalificatie
- - bewijs van deelkwalificatie
- - bewijs van (beroepsgerichte) competenties
Wat na deze studierichting?
Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting.
Na het 6e leerjaar gaan de leerlingen arbeidsfinaliteit werken of soms nog verder studeren.
Om een goede keuze te maken ga best eerst heel breed te kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.
Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:
- Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
- Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
- Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
- Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
- Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
- Welke beroepen zouden bij mij kunnen passen? Neem een kijkje op de beroepenpagina of doe de test met Oriënt van VDAB.
Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:
Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:
Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS
Andere mogelijkheden:
- Graduaatsopleidingen
- Se-n-Se Bijzondere wetenschappelijke vorming (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
- Se-n-Se Bijzondere beeldende/muzikale vorming, Dans, Woordkunst-drama (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
- Se-n-Se na 6e jaar doorstroomfinaliteit of dubbele finaliteit
- Se-n-Se na 6e jaar een studierichting arbeidsfinaliteit
- Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...
Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.