Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen - Derde graad

Studierichting "Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen"

In deze studierichting combineer je een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch  wetenschappelijk denken.

  • Je leert op basis van geïntegreerde STEM onderzoeken en probleemoplossend denken  vanuit de wetenschappen biologie, chemie en fysica.
  • Je denkt ook na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen.
    Hiervoor maak je gebruik van voorhanden zijnde wiskundige concepten.
  • In de uitbreiding van fysica krijg je:

            -        mechanica
            -        elektromagnetisme
            -        thermodynamica

  • In de uitbreiding wiskunde leer je over:

            -        matrices
            -        functies
            -        integralen
            -        goniometrie
            -        complexe getallen
            -        vectoren
            -        statistiek

  • Je verdiept je in de informaticawetenschappen door te leren over:

            -        algoritmen en programmeren
            -        modelleren
            -        simuleren

Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen                     



Beschrijving van de opleiding

In deze studierichting combineer je een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch  wetenschappelijk denken.

  • Je leert op basis van geïntegreerde STEM onderzoeken en probleemoplossend denken  vanuit de wetenschappen biologie, chemie en fysica.
  • Je denkt ook na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen.
    Hiervoor maak je gebruik van voorhanden zijnde wiskundige concepten.
  • In de uitbreiding van fysica krijg je:

            -        mechanica
            -        elektromagnetisme
            -        thermodynamica

  • In de uitbreiding wiskunde leer je over:

            -        matrices
            -        functies
            -        integralen
            -        goniometrie
            -        complexe getallen
            -        vectoren
            -        statistiek

  • Je verdiept je in de informaticawetenschappen door te leren over:

            -        algoritmen en programmeren
            -        modelleren
            -        simuleren

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


   BuSO Kristus-Koning, Bethaniënlei 5, 2960 Sint-Job-in-'t-Goor    03 217 03 50      t 3   t 9  
   BuSO KIDS, Kempische steenweg 400, 3500 Hasselt    011 22 25 93         t 9  

Toelatingsvoorwaarden

Je kan starten in het 5e jaar SO in een studierichting van de doorstroomfinaliteit als je:

  • geslaagd (*) bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit als de toelatingsklassenraad hiermee akkoord gaat.
(*) geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 5e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

  • Van 1 september tot en met 15 oktober: veranderen kan zonder bijkomende voorwaarden;
  • Van 16 oktober tot en met 15 januari: veranderen zonder bijkomende voorwaarden kan binnen hetzelfde studiedomein of binnen domeinoverschrijdende structuuronderdelen.

In alle andere gevallen is verandering alleen toegestaan op basis van een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden én op basis van een gunstige beslissing van de klassenraad gebaseerd op het advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt.  


Meer info: zie regelgeving SO

Attesten

Je behaalt het diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4.
Hiermee kan je starten in alle graduaatsopleidingen, professionele en academische bachelors van het hoger onderwijs.

Wat na deze studierichting?

Na het 6e leerjaar gaan de meeste leerlingen uit de doorstroomfinaliteit verder studeren. Je richting die je in het 5e en 6e jaar hebt gevolgd heeft je niet voorbereid om te gaan werken, maar wel om verder te studeren.

Om een goede keuze te maken ga je best eerst heel breed kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.

Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:

  • Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
  • Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
  • Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
  • Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
  • Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
  • … 

Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:

Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:

Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS 

Andere mogelijkheden

  • Graduaatsopleidingen
  • Se-n-Se Bijzondere wetenschappelijke vorming (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se Bijzondere beeldende/muzikale vorming, Dans, Woordkunst-drama (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se na 6e jaar doorstroomfinaliteit of dubbele finaliteit
  • Se-n-Se na 6e jaar een studierichting arbeidsfinaliteit

 

  • Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
    Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij DefensiePolitie, ...

Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school