Textielontwerp en -prototyping - Derde graad
Studierichting "Textielontwerp en -prototyping" |
|
Textielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:
Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis. Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.
De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler.
Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. |
Textielontwerp en -prototyping |
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
- Links
- Beroepen
Beschrijving van de opleidingTextielontwerp en prototyping is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Deze studierichting gaat samen met jou de uitdaging aan om je nieuwe producten te leren ontwerpen. Ontwerpmethodiek staat dan ook centraal in deze studierichting. Textielmaterialen lenen zich perfect om concepten en producten te maken, als je deze materialen gaat combineren met andere materialen zoals hout, kunststoffen, leder,… dan creëer je producten met een extra dimensie. Deze studierichting is opgebouwd rond deze pijlers:
Weten welke eigenschappen en beperkingen materialen hebben en welke technieken er zijn om deze te maken is belangrijke basiskennis. Ook hoe je verschillende materialen met elkaar kan verbinden, willen we je aanleren.
De vorm en de kleur van een product of materiaal bepaalt het uitzicht en het aanvoelen in functie van het gebruik.
Je idee op papier zetten kan je op verschillende manieren realiseren. Een schets moet evolueren naar een praktische tekening waarmee je aan de slag kan. Technisch tekenen en perspectief tekenen vormen de basis van deze pijler.
Je zet je opdracht om in een concept. In functie van je concept bepaal je de vorm en de kleur en je werkt dit uit in een tekening. Je kiest de te gebruiken materialen en technieken en je gaat aan de slag. Een opdracht groeit tot een project en we leren je ook hoe je een project moet sturen en bijsturen om binnen de vooropgestelde tijd tot resultaat te komen. Welke lessen krijg je?De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen. Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier. ToelatingsvoorwaardenJe kan starten in het 6e jaar SO in een studierichting van de dubbele finaliteit als je:
Bijkomende toelatingsvoorwaarden: Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB. ExtraToelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen: Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is. Meer info: zie regelgeving SO AttestenJe behaalt het diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4 als je ook geslaagd bent op de beroepsgerichte vorming van de opleiding (als deze voorzien is in deze studierichting). Je kan ook volgende studiebewijzen behalen:
Wat na deze studierichting?Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting. Na het 6e leerjaar gaan de leerlingen arbeidsfinaliteit werken of soms nog verder studeren.
Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden: Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:
Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS Andere mogelijkheden:
Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt. Interessante linksBuitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding Buitengewoon onderwijs: Brailleliga Mogelijke beroepenHier een overzicht van beroepen die mogelijk zijn na deze opleiding. Montageoperator kleding en textielproducten
( knelpuntberoep)
Operator textielveredeling
( knelpuntberoep)
Operator voorbereiding en bevoorrading weverij
( knelpuntberoep)
|