Welke types zijn er in het buitengewoon secundair onderwijs?

Type basisaanbod

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
  • Het gemeenschappelijk curriculum is niet haalbaar.
  • De aanpassingen in het gewoon onderwijs zijn onvoldoende of disproportioneel.
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum (IAC) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Een diagnose of IQ-score hangt niet samen met een verwijzing naar type basisaanbod.
  • Het onderwijs mikt op de terugkeer naar gewoon onderwijs.

Je hebt een IAC-verslag* nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type Basisaanbod (BA)'

In dat verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs.
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt.

* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.


Type 2

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
  • Het gemeenschappelijk curriculum is niet haalbaar.
  • De aanpassingen in het gewoon onderwijs zijn onvoldoende of disproportioneel.
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum (IAC) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Je hebt een resultaat op een IQ-test dat duidelijk (= meer dan 2 standaarddeviaties) onder het gemiddelde van de normgroep ligt
  • Je hebt moeite met sociale aanpassing en je hebt een testscore daarvoor die duidelijk (= meer dan 2 standaarddeviaties) onder het gemiddelde ligt van de normgroep
  • Deze problemen waren al aanwezig voordat je 18 jaar bent

Je hebt een IAC-verslag* nodig van een centrum voor leerlingenbegeleidig (CLB) met vermelding 'type 2'

In dat verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs.
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt.

 * Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.

 


Type 3

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met een emotionele stoornis of gedragsstoornis.
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum of IAC (bij OV1, OV2 en OV3) of je kan mits intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum volgen (bij OV4) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Je hebt 1 van de volgende diagnoses: aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, conduct disorder, angststoornis, stemmingsstoornis,?hechtingsstoornis, oppositioneel opstandige gedragsstoornis
  • Je hebt geen verstandelijke beperking

Je hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 of OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 3' 

In dat verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs.
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt (IAC-verslag) of dat je intensieve leersteun nodig hebt om een gemeenschappelijk curriculum te volgen (OV4-verslag)

Je hebt ook aanwijsbare multidisciplinaire diagnostiek nodig m.i.v. psychiatrisch verslag

* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.

** Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag.


Type 4

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met een motorische beperking
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum of IAC (bij OV1, OV2 en OV3) of je kan mits intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum volgen (bij OV4) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Je hebt een (of meer) stoornis(sen)/beperking(en) op vlak van de functies van gewrichten?en beenderen, de spierfuncties, de bewegingsfuncties
  • Ofwel er zijn geobjectiveerde problemen vastgesteld in wat met beweging te maken heeft, met een duidelijke impact op schoolse activiteiten (bijvoorbeeld ?Developmental Coordination Disorder (DCD, ook wel 'dyspraxie' genoemd)

Je hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 4' op basis van specifieke medische diagnostiek. Indien bijkomend onderzoek niet nodig/wenselijk is kan CLB-arts deze diagnostiek aanleveren.

In het verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt (IAC-verslag) of dat je intensieve leersteun nodig hebt om een gemeenschappelijk curriculum te volgen (OV4-verslag)

* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.

** Als je een verslag secundair onderwijs voor OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag.


Type 5

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen die een verblijf in een ziekenhuis, residentiële setting of preventorium nodig hebben
  • Je hebt nood aan een individueel aanbod in een residentiële setting
  • Je kan onmogelijk voltijds aanwezig zijn in een gewone school, zelfs mits opvang/begeleiding

Je hebt een attest van de behandelend arts van de medische of psychiatrische voorziening of van het preventorium of directeur (je hebt dus geen CLB-verslag nodig, enkel een attest).

Meer info over opleidingsvorm 4, type 5


Type 6

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met een visuele beperking
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum of IAC (bij OV1, OV2 en OV3) of je kan mits intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum volgen (bij OV4) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Je hebt een gecorrigeerde gezichtsscherpte van minder dan 3/10 voor het beste oog, gezichtsvelddefecten die meer dan de helft van de centrale zone van 30° beslaan of het gezichtsveld concentrisch verkleinen tot minder dan 20°, altitudinale hemianopsie, oftalmoplegie, oculomotorische apraxie of oscillopsie, een gezichtsstoornis door geobjectiveerde cerebrale pathologie (bv. cerebrale visuele inperking).
  • Of er is een andere geobjectiveerde visuele problematiek met een duidelijke invloed op het schoolse functioneren.

Je hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 6'  op basis van specifieke oogheelkundige diagnostiek

In dat verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt (IAC-verslag) of dat je intensieve leersteun nodig hebt om een gemeenschappelijk curriculum te volgen (OV4-verslag)

* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.

** Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag.


Type 7 - auditieve beperking (gehoor)

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met een auditieve beperking (gehoorprobleem) en die geen verstandelijke beperking hebben
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum of IAC (bij OV1, OV2 en OV3) of je kan mits intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum volgen (bij OV4) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Ofwel: gehoorverlies op 500, 1000, 2000 Hz van 40 dB of meer voor het beste oor (Fletcher-index)
    Ofwel: bij gehoorverlies minder dan 40 dB: een foneemscore van 80 % of minder bij spraakaudiometrie op 70 dB geluidsterkte (woorden met medeklinker-klinker-medeklinker samenstelling)
    Ofwel is er sprake van een?objectieve auditieve problematiek met invloed op schools functioneren

Je hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 7' op basis van een audiologisch onderzoek door een neus-, keel- en oorarts.

In dat verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt (IAC-verslag) of dat je intensieve leersteun nodig hebt om een gemeenschappelijk curriculum te volgen (OV4-verslag)

* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.

** Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag.


Type 7 - spraak- en taalstoornis (STOS)

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met een spraak- of taalstoornis (STOS) die geen verstandelijke beperking hebben
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum of IAC (bij OV1, OV2 en OV3) of je kan mits intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum volgen (bij OV4) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Ofwel: kinderafasie met terugval in taalontwikkeling
    Ofwel: een vermoeden van ontwikkelingsdysfasie met uiterst moeizame spraak- en taalontwikkeling en met een duidelijke impact op school
    Ofwel: als je minstens 6 jaar oud bent: ontwikkelingsdysfasie of kinderafasie

Je hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 7' op basis van een multidisciplinair verslag door een erkend team?(bvb COS, CAR.)?of door een ander team waarbij er minstens een logopedist, audioloog en NKO-arts betrokken is.

In dat verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt (IAC-verslag) of dat je intensieve leersteun nodig hebt om een gemeenschappelijk curriculum te volgen (OV4-verslag)
* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.

** Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag.


Type 9

Voor wie?

Voorwaarden

Wat heb je nodig?

  • Voor leerlingen met een autismespectrumstoornis zonder verstandelijke beperking
  • Je hebt nood aan een individueel aangepast curriculum of IAC (bij OV1, OV2 en OV3) of je kan mits intensieve leersteun een gemeenschappelijk curriculum volgen (bij OV4) in gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • Je hebt een autistische stoornis of pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven

Je hebt een IAC-verslag* (in OV1, OV2 en OV3) of een OV4-verslag** (in OV4) nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) met vermelding 'type 9' op basis van aanwijsbaar multidisciplinair onderzoek m.i.v. psychiatrisch verslag.

In dat verslag moet staan:

  • welke maatregelen je school al nam om je te helpen en
  • waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) te behalen in een school voor gewoon secundair onderwijs
  • Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject (IAC) nodig hebt (IAC-verslag) of dat je intensieve leersteun nodig hebt om een gemeenschappelijk curriculum te volgen (OV4-verslag)

* Als je een verslag secundair onderwijs OV1, OV2 of OV3 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een IAC-verslag.

** Als je een verslag secundair onderwijs OV4 kreeg, dat werd opgemaakt voor 01-09-2023, word je ook beschouwd als een leerling met een OV4-verslag.