- Maatschappelijk functioneren in een omgeving met ondersteuning.
- Soms een voorbereiding op werken in een omgeving met ondersteuning.
- Sociale vorming om te leven en werken in een beschermd leef- en/of werkmilieu.
- Zelfredzaamheid, communicatie, de zintuigen en je beweging (= sensomotoriek).
Communicatie = spreekoefeningen, spreken met ondersteuning van gebaren, leesoefeningen, pictogrammen, communicatie via tekeningen en symbolen.
Zelfredzaamheidstraining = je leert dingen zelfstandig doen
Handvaardigheidstraining = je leert dingen met je handen doen met creatieve technieken
Bewegingsopvoeding = luchtkussen, snoezelen, zwemmen, fietsen, paardrijden, ...
|
|
- Maatschappelijk functioneren in een omgeving
- Werken in een werkomgeving met ondersteuning? Je kan dan betaald werken in een werkomgeving die rekening houdt met wat je kan, graag wil en je ontwikkeling.
In de 1e fase
- Sociale aanpassing
- Arbeidsgeschiktmaking
- Algemene en sociale vorming (ten minste vijftien wekelijkse periodes)
In de 2e fase
- Arbeidsgeschiktmaking.
- Algemene en sociale vorming (ten minste negen wekelijkse periodes)
|
|
- Algemene vorming
- Sociale vorming
- Beroepsvorming
In een observatiefase leer je technieken die je voorbereiden op wat je zal leren in de opleidingsfase.
In de opleidingsfase kies je uit 13 basisopleidingen die behoren tot 1 van deze 5 studiedomeinen:
Je basisopleiding bevat alle competenties (= wat je moet kennen en kunnen) uit een breed basisopleidingsprofiel en bereidt je voor op een opleiding in de kwalificatiefase, welke school je ook kiest.
In de kwalificatiefase kies je voor een meer specifieke opleiding uit hetzelfde of een ander studiedomein:
- Minstens 10 lestijden algemene en sociale vorming en 19 lestijden beroepsgerichte vorming. De school kan nog een aantal lestijden zelf invullen, ook stages. Na de kwalificatiefase ben je niet meer leerplichtig.
In de integratiefase (= alternerende beroepsopleiding)
- Vooral stages (minstens 24 lestijden).
- Je werkt 3 dagen in een bedrijf om het beroep te leren en te wennen aan het arbeidsritme en de nodige werkhouding.
- De overige 2 dagen (minstens 14 lestijden) volg je les: 1 halve dag algemene vorming en 3 halve dagen beroepsgerichte vorming
Interactief afstandsonderwijs in het secundair onderwijs
De school kan ervoor kiezen om voor een leerlingengroep (of uitzonderlijk voor individuele leerlingen) interactief afstandsonderwijs te organiseren. Meer info
|
|
• De leerdoelen (= wat je moet kennen en kunnen) zijn aangepast aan je mogelijkheden en aan wat je nodig hebt om in de maatschappij te leven.
• Je volgt eenzelfde programma als in het gewoon secundair onderwijs.
In de 1e graad verken je waar je goed in bent en wat je graag doet.
In de 2e graad kies je een studierichting in een onderwijsvorm (aso, tso, kso, bso) met 1 finaliteit en 1 studiedomein (behalve aso: die studierichtingen zijn domeinoverschrijdend)
In het 1e leerjaar van de 3e graad kies je een studierichting in een onderwijsvorm (aso, tso, kso, bso) met 1 finaliteit en 1 studiedomein (behalve aso: die studierichtingen zijn domeinoverschrijdend.)
De studierichtingen in het 2e leerjaar van de 3e graad en het 7e leerjaar hebben een onderwijsvorm en een studiegebied. Dit wordt vanaf 2024-25 (het 2e leerjaar van de 3e graad) en 2025-26 (7e leerjaar) een studiedomein in een finaliteit (behalve aso: die studierichtingen zijn domeinoverschrijdend.)
Het 7e leerjaar is een voorbereiding op hoger onderwijs of gericht op de arbeidsmarkt
LET OP! Als je school loopt in OV4 Type 5, dan volg je ziekenhuisonderwijs. Lees er hier meer over.
Interactief afstandsonderwijs in het secundair onderwijs
De school kan ervoor kiezen om voor een leerlingengroep (of uitzonderlijk voor individuele leerlingen) interactief afstandsonderwijs te organiseren. Meer info
|
|