Opleiding: Productdesign | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afstudeerrichting: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studieniveau: Academische bachelor - HO | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek, | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schoolvakken SO: Industriële kunst, | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bijzondere toelating | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klemtonen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tijdens de bacheloropleiding staat de ontwikkeling van een kritisch onderzoekende houding en het verwerven van skills gericht op materialisatie en communicatie centraal. Je verwerft vanuit een opdrachtgestuurde onderwijsmethode competenties om concepten en ideeën om te zetten in concrete en werkbare producten, tools en diensten. Hiervoor krijg je een brede basis mee aan praktische vaardigheden (schetsen, prototyping, CAD, etc.) en theoretische kennis (materiaalkunde, wetenschappen, ergonomie, etc.) die je binnen de ontwerpopdrachten moet toepassen. Je leert ook om op een mature en creatieve manier te communiceren. Onderzoek is in de bacheloropleiding zowel expliciet als impliciet aanwezig. Enerzijds word je ermee geconfronteerd in de vorm van onderzoeksmodules die erop gericht zijn om zowel nderzoeksvaardigheden als kritische (zelf)reflectie te verwerven. Maar daarnaast komt onderzoek ook binnen de andere opleidingsonderdelen aan bod. Door de onderzoeksvraag in opdrachten binnen de praktijk en theorie centraal te stellen, word je gestimuleerd om met een onderzoekende houding jezelf te verdiepen in de materie. Hiermee word je als student gestimuleerd om een ontwerpproces te doorlopen vanuit verschillende invalshoeken, in plaats van je louter te focussen op het oplossen van een probleemstelling. Voor wie?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiepunten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
180 (bachelor) + 120 (master) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beroepsbeschrijving- en uitwegen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een productdesigner is een deskundige die serieproducten ontwerpt, dagdagelijkse producten die op grote schaal moeten kunnen worden geproduceerd en die de toets van beter, efficiënter, meer ecologisch moeten kunnen doorstaan. Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vervolgopleidingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instellingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LUCA School of Arts, Campus C-mine (20G) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C-mine 5 3600 Genk |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegevens bijgewerkt tot 22-03-2023 |