Opleiding: Muziek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afstudeerrichting: Jazz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studieniveau: Academische bachelor - HO | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belangstellingsdomeinen: Muziek, | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Kunstgeschiedenis, Muziekleer, Zang, | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bijzondere toelating | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klemtonen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Binnen de opleiding worden musici met zeer uiteenlopende profielen gevormd. De meerderheid studeert een instrument of zang om te spelen in een orkest, in kamermuziekverband of als solist. Sommige studenten kiezen voor een theoretische opleiding en leggen zich toe op schriftuur, compositie of directie. Naast het individuele onderricht voor de hoofddiscipline zijn er ondersteuningsvakken: notenleer, kamermuziek, harmonie, muziek- en cultuurgeschiedenis, filosofie … Het samen musiceren in koor of orkest is daarnaast voor elke student een verrijkende ervaring. Grosso modo kan men stellen dat er accent wordt gelegd op een 3-tal vakgebieden:
Daarnaast wordt geopteerd voor samenwerking met diverse kunstopleidingen en professionele organisaties uit binnen- en buitenland. Naarmate de opleiding vordert, kunnen studenten kiezen uit keuzevakken en seminaries, wat hen de mogelijkheid biedt zich stilaan persoonlijker te profileren. Alle hogescholen beklemtonen dat een artistieke opleiding een intense betrokkenheid vanwege student vergt en de nodige wilskracht om dagelijks met muziek bezig te zijn. Het aantal contacturen is dan ook eerder beperkt in de bacheloropleiding. In de masteropleiding wordt nog meer een beroep gedaan op de zelfwerkzaamheid van de student. Uitgaande van de jazzmuziek wordt een basis gelegd o.a. op het gebied van repertoirekennis, improvisatie, stijlkennis, instrumentbeheersing en samenspel. De opleiding beoogt een vervolmaking in de verschillende jazzinstrumenten en jazz-zang. Een persoonlijke stijlontwikkeling wordt gestimuleerd, zowel individueel als collectief. Opleidingsonderdelen zijn jazzgeschiedenis, jazzharmonie, combo, arrangement, improvisatie. Na het behalen van de titel 'Master in de muziek' is het mogelijk om zich verder te specialiseren in: Orkest - Concertsolist Instrument - Concertsolist Zang - Compositie - Begeleiding - Kamermuziek. Het aantal contacturen is vrij beperkt en er wordt een grote mate van zelfwerkzaamheid van de student verwacht. Het Orpheus Instituut biedt posthogeschoolvorming voor professionele musici aan die werken aan een individueel studiecurriculum onder begeleiding van een vooraanstaand promotor. De studie bevindt zich op het kruispunt tussen muzikale praxis en onderzoek, en leidt tot de titel van Laureaat van het Orpheus Instituut. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiepunten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
180 (bachelor) + 120 (master) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beroepsbeschrijving- en uitwegen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren e.a. Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afstudeerrichtingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Compositie (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Directie (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Instrument/Zang (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Muziektherapie (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muziek : Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vervolgopleidingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instellingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Erasmushogeschool Brussel, Campus Koninklijk Conservatorium Brussel (15B) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AP Hogeschool Antwerpen, Campus De Singel (Koninklijk Conservatorium Antwerpen) (8I) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desguinlei 25 2000 Antwerpen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LUCA School of Arts, Campus Lemmens (16C) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lemmensberg 3 3000 Leuven |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |