Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Chemie
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Sociaal dienstbetoon, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Chemie, Psychologie,
 
 
Bijzondere toelating
 

Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen. Deze toets wil je een idee geven over je vaardigheden Nederlands, omdat die in de lerarenopleiding uiteraard van groot belang zijn. 
Als je niet slaagt in de toets, dan moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Dit kan zowel vóór de start van je opleiding als na de start tijdens het academiejaar.


Meer info over de inschrijving en de locatie vind je hier.

 
Klemtonen
 

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het secundair onderwijs. In het onderwijsvak chemie verdiep je je in de analyse van stoffen en chemische verbindingen.

Een educatieve bachelor Secundair onderwijs leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om om les te geven aan jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Je kiest twee onderwijsvakken uit de opties die de hogeschool aanbiedt. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. 
In het onderwijsvak chemie verdiep je je in de analyse van stoffen. Je onderzoekt de structuur en opbouw, stelt formules op en past deze toe, bekijkt reacties en toetst alles in het labo. Je brengt zelf chemische reacties tot stand met temperatuur, licht en geluid. Actuele thema’s zoals ecologie, milieu en veiligheid komen ook aan bod en je leert hoe je al deze kennis op een veilige manier overbrengt in de klas. Ook natuurwetenschappen en STEM krijgen hun plaats in de opleiding.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als leerkracht secundair onderwijs centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.

Is deze opleiding iets voor jou?
Jij hebt een sterke interesse in wetenschappen en dan vooral in de praktische toepassingen ervan. Chemie boeit je het meest. Je wil zelf aan de slag, en kan nauwkeurig, zelfstandig en op een veilige en verantwoorde manier werken. Je bent nieuwsgierig en kritisch en wil je passie voor chemie, stoffen en reacties op een professionele manier overbrengen aan jongeren.

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.


Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Afstudeerrichtingen
 

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
    Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba

 
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek (20C)
    Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek
Odisee, Campus Sint-Niklaas (24B)
    Hospitaalstraat 23
9100 Sint-Niklaas
 
Gegevens bijgewerkt tot 27-09-2024

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.