Opleiding: Educatieve opleiding: Lager onderwijs
Afstudeerrichting:
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon,
Schoolvakken SO: Psychologie,
 
 
Bijzondere toelating
 

Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen. Deze toets wil je een idee geven over je vaardigheden Nederlands,  Frans en wiskunde. Als je niet slaagt in de toets, dan moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Dit kan zowel vóór de start van je opleiding als na de start tijdens het academiejaar.


Meer info over de inschrijving en de locatie vind je hier.

 
Klemtonen
 

De opleiding biedt je de kennis, vaardigheden en attitudes om een onderwijsprofessional te worden die kan lesgeven in het lager onderwijs.

Een educatieve bachelor leidt je op tot een onderwijsprofessional met een brede theoretische kennis en de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om voor een klas te staan. Daarbij ligt extra focus op de uitdagingen waarmee het lerarenberoep geconfronteerd wordt: zorg, grootstedelijke context, Nederlandse taalvaardigheid, meertaligheid en de diversificatie van het onderwijs. Op je rooster staan vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psycho-pedagogische vaardigheden, levensbeschouwing en ICT.
Kies je voor een educatieve bachelor Lager onderwijs, dan word je opgeleid om les te geven aan kinderen tussen zes en twaalf jaar. Tijdens de pedagogische en didactische lessen leer je hoe je op een boeiende en effectieve manier lesgeeft en een krachtige leeromgeving creëert. In je lessenpakket zitten vakken als Nederlands, wereldoriëntatie, Frans, bewegings-, beeldende en muzikale opvoeding, wiskunde en levensbeschouwing.
Je krijgt dus een brede theoretische basis, die wordt aangevuld met praktijkoefeningen, projecten en stages. Onder begeleiding van een stagebegeleider vanuit de hogeschool en een leerkracht van je stageschool zet je al snel de eerste stappen naar lesgeven. Zo start je met een observatiestage, maar ga je al snel over naar participerend lesgeven om uiteindelijk bijna helemaal zelfstandig voor de klas te staan. Dat gaat stap voor stap, en je doet altijd een eerste lesgeefervaring op in de veilige omgeving van de hogeschool en bij je klasgenoten.
Wil je ook in het buitenland ervaring opdoen? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Doorheen de opleiding staat je totale ontwikkeling als onderwijzer centraal, met een sterke focus op de maatschappelijke betrokkenheid, een zorgverbredende instelling, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie. Je leert omgaan met meertaligheid, de grootstedelijke context en diversiteit in de klas.
Als leraar breng je niet alleen kennis of vaardigheden over, je bent ook leerlingbegeleider. Daarom is een alerte houding nodig, zodat je kan bijsturen of ingrijpen als het nodig is. Je zal je daarom dus moeten kunnen inleven in de leefwereld van een kind.

Is deze opleiding iets voor jou?
Een specifieke vooropleiding is niet nodig. Je staat natuurlijk wel te springen om vol enthousiasme les te geven aan zes- tot twaalfjarigen en ze te begeleiden. Je hebt een groot inlevingsvermogen, en je bent communicatief, creatief en alert.

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

De onderwijzer begeleidt het leerproces bij kinderen van 6 tot 12 jaar, maar is ook een opvoeder die zorgverbredend werkt met alle kinderen.
Dit aspect is zeer belangrijk gezien de onderwijskundige en maatschappelijke trends naar inclusief onderwijs en kansenbevordering.
Afgestudeerden komen als leerkracht vooral terecht in het lager onderwijs, zowel gewoon als buitengewoon. Men kan zijn onderwijsbevoegdheden uitbreiden (bijvoorbeeld naar het kleuter- of secundair onderwijs) door het volgen van een vervolgopleiding.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder in een MPI of als studiemeester-opvoeder in het secundair onderwijs.
De onderwijzer moet in principe alle vakken kunnen onderwijzen waardoor hij moet beschikken over een brede algemene belangstelling en bedreven moet zijn in specifieke didactische werkmethodes.
Het beroep van onderwijzer en de inhoud van de taken evolueert sterk.
Zo is er naast een trend tot specialisatie (bv. leerkracht lichamelijke opvoeding, godsdienstleerkracht, taakleerkracht) ook een aanbod van nieuwe functies (bv. zorgcoördinator, beleidsondersteuner).
Naast de gewone lestaken wordt de onderwijzer ook vaak ingeschakeld voor allerlei nevenactiviteiten: socio-culturele activiteiten, bewaking, sneeuw- of bosklassen.
De onderwijzer is naast leerkracht ook de manager van al wat gebeurt in de klas en moet over organisatorische vaardigheden beschikken om met verschillende niveaugroepen van kinderen te kunnen werken.
Vlotte communicatieve vaardigheden om te overleggen en samen te werken met collega's, ouders en begeleidende diensten zijn vanzelfsprekend.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.


Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba

 
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Odisee, Campus Brussel (14A)
    Warmoesberg 26
1000 Brussel
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kanal ()
    Slotstraat 28
1000 Brussel
Erasmushogeschool Brussel, Campus Bloemenhof (15A)
    Zespenningenstraat 70
1000 Brussel
AP Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Noorderplaats) ()
    Noorderplaats 2
2000 Antwerpen
Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid (9H)
    Brusselstraat 45
2018 Antwerpen
Thomas More, Campus Vorselaar (12D)
    Lepelstraat 2
2290 Vorselaar
Thomas More, Campus Turnhout (12C)
    Campus Blairon 800
2300 Turnhout
Thomas More, Campus Kruidtuin (13A)
    Lange Ridderstraat 44
2800 Mechelen
Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat (18C)
    Hertogstraat 178
3001 Heverlee
Hogeschool UCLL, Campus Diest (18E)
    Weerstandsplein 2
3290 Diest
Hogeschool PXL, Campus Vildersstraat (19A)
    Vildersstraat 5
3500 Hasselt
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek (20C)
    Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek
Howest, Campus Brugge Centrum (25A)
    Sint-Jorisstraat 71
8000 Brugge
Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat (26A)
    Xaverianenstraat 10
8200 Sint-Michiels
Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk (27A)
    Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk
Hogeschool VIVES, Campus Torhout (27F)
    Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout
HOGENT, Campus Ledeganck (23B)
    K.L. Ledeganckstraat 8
9000 Gent
Arteveldehogeschool, Campus Brusselsepoortstraat ()
    Brusselsepoortstraat 93
9000 Gent
Odisee, Campus Sint-Niklaas (24B)
    Hospitaalstraat 23
9100 Sint-Niklaas
Odisee, Campus Aalst (24C)
    Kwalestraat 154
9320 Nieuwerkerken
 
Gegevens bijgewerkt tot 15-09-2023

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.