Informatica - Academische bachelor
De belangrijkste taak van een universitair gevormde informaticus is het beheersen van complexiteit. Deze complexiteit situeert zich op verscheidene gebieden: het op te lossen probleem, de hulpmiddelen en werktuigen, de interface naar de gebruiker, de economische, juridische en technologische mogelijkheden en vereisten. De opleiding informatica kenmerkt zich door een fundamentele en wetenschappelijke aanpak en een algemene visie. Zo zullen de afgestudeerden mee kunnen evolueren in dit steeds snel veranderend domein.
In de bacheloropleiding Informatica krijg je een stevige basis wiskunde en informatica. Het informaticaprogramma omvat een reeks programmeervakken, waar in eerste instantie de nadruk wordt gelegd op de principes en de kunde van het programmeren, en in tweede instantie op kennis van en ervaring met bepaalde programmeertalen, gereedschappen en omgevingen. Dit betekent dat nadruk wordt gelegd op algoritmiek en taalconcepten. Daarnaast wordt aandacht besteed aan specificatie versus implementatie en aan documentatie.
Voor wie?
- Je kunt je nauwkeurig uitdrukken en je kunt methodisch en ordelijk denken en werken.
- Een wiskundige aanleg en belangstelling zijn noodzakelijk voor zowel het zoeken naar als het formuleren van oplossingen.
- Je hebt in de laatste twee jaren van het secundair onderwijs bij voorkeur een richting gevolgd met 6 uur wiskunde, liefst in combinatie met fysica.
- Voorkennis informatica kan nuttig zijn, maar is zeker niet nodig.
- Een goede kennis van het Engels is ook mooi meegenomen.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een starttoets. Deelname is niet verplicht en gratis. Als je wil deelnemen moet je je vooraf inschrijven.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Informatica - Academische bachelor |
Algemene info
De belangrijkste taak van een universitair gevormde informaticus is het beheersen van complexiteit. Deze complexiteit situeert zich op verscheidene gebieden: het op te lossen probleem, de hulpmiddelen en werktuigen, de interface naar de gebruiker, de economische, juridische en technologische mogelijkheden en vereisten. De opleiding informatica kenmerkt zich door een fundamentele en wetenschappelijke aanpak en een algemene visie. Zo zullen de afgestudeerden mee kunnen evolueren in dit steeds snel veranderend domein.
In de bacheloropleiding Informatica krijg je een stevige basis wiskunde en informatica. Het informaticaprogramma omvat een reeks programmeervakken, waar in eerste instantie de nadruk wordt gelegd op de principes en de kunde van het programmeren, en in tweede instantie op kennis van en ervaring met bepaalde programmeertalen, gereedschappen en omgevingen. Dit betekent dat nadruk wordt gelegd op algoritmiek en taalconcepten. Daarnaast wordt aandacht besteed aan specificatie versus implementatie en aan documentatie.
Voor wie?
- Je kunt je nauwkeurig uitdrukken en je kunt methodisch en ordelijk denken en werken.
- Een wiskundige aanleg en belangstelling zijn noodzakelijk voor zowel het zoeken naar als het formuleren van oplossingen.
- Je hebt in de laatste twee jaren van het secundair onderwijs bij voorkeur een richting gevolgd met 6 uur wiskunde, liefst in combinatie met fysica.
- Voorkennis informatica kan nuttig zijn, maar is zeker niet nodig.
- Een goede kennis van het Engels is ook mooi meegenomen.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een starttoets. Deelname is niet verplicht en gratis. Als je wil deelnemen moet je je vooraf inschrijven.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Business and Innovation |
Verbreding |
Wiskunde |
Aan de Kulak kan je enkel de bachelorjaren volgen.
Economie en technologie |
Verbreding |
Wiskunde en fysica |
Beveiliging en parallelle systemen |
Elektrotechniek en telecommunicatie |
Onderwijs |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
De opleiding wordt georganiseerd door de tUL (transnationale Universiteit Limburg) op de campus van UHasselt.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten tot een academische bacheloropleiding als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's, behaald aan een onderwijsinstelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid)
Uitzonderingen : - Er is een toelatingsexamen voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Diergeneeskunde, Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een ijkingstoets voor een aantal opleidingen. Bij sommige is die verplicht. Meer info vind je hier.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
4. Nationaliteit en taalbeheersing
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Toelatingsvoorwaarden voor studenten uit Nederland
Met een Nederlands VWO-diploma of met een HBO-propedeuse word je rechtstreeks toegelaten tot een academische bachelorpleiding aan een Vlaamse universiteit.
Nederlandse studenten met een ander diploma dienen een toelatingsaanvraag in bij de universiteit.
Extra voorwaarden voor en studenten met een diploma secundair onderwijs van de Franstalige of Duitstalige Gemeenschap, een Europees of Internationaal Baccalaureaat behaald in België of in het buitenland?
Je dient een aanvraag in bij de universiteit waar je de opleiding wenst te volgen. Houd hierbij rekening met de applicatie-deadlines, die kunnen verschillen i.f.v. nationaliteit en opleiding.
Situering
Opleiding: Informatica
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Informatica, Multimedia, Wiskunde,
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je ook een Educatieve masteropleiding volgen.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
Oude Markt 13 3000 Leuven
Agoralaan 3590 Diepenbeek
E.Sabbelaan 53 8500 Kortrijk
Sint-Pietersnieuwstraat 33 9000 Gent
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De opdrachten van een academisch gevormde informaticus zijn veelvuldig.
In de eerste plaats denken we aan softwareontwikkeling, telecommunicatie en automatisering.
Internet, draadloze communicatie, … de toepassingsmogelijkheden van informatica zijn eindeloos.
Naast het oplossen van specifieke informaticaproblemen zoals virusbestrijding en spam ontwikkelen informatici programmatuur en ontwerpen ze informatiesystemen voor het bank- en verzekeringswezen, de medische sector (zowel voor administratieve taken als voor medische handelingen zoals scans en echografie), transportondernemingen, studiediensten van universiteiten en bedrijven, de overheid (e-government), de media (interactieve televisie).
Informatici hebben dan ook een brede waaier aan tewerkstellingskansen.
Industrie, ontwikkelingssamenwerking, wetenschapscommunicatie, wetenschappelijk onderzoek, overheid en onderwijs behoren tot de mogelijkheden.
Ook in softwarebureaus, verzekeringsinstellingen, telecombedrijven, banken en overheidsinstanties, … zijn heel wat leidinggevende jobs voorhanden. Afgestudeerden kunnen ook terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding) en het wetenschappelijk onderzoek.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Analist ontwikkelaar ICT
( knelpuntberoep)
Data engineer
Databankbeheerder
( knelpuntberoep)
ICT security specialist
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Onderzoeker exacte wetenschappen
Software ontwikkelaar
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (= 30 of meer) uit eenzelfde studierichting voor een bepaalde opleiding binnen het hoger onderwijs kiest, beschikt men over betrouwbare cijfers over het studierendement.
Voor deze opleiding worden geen Studierendement- cijfers weergegeven.
Dit betekent niet dat geen enkele student kiest voor deze opleiding hoger onderwijs en succes heeft in die richting.
Dit betekent wel dat er minder dan 30 studenten uit eenzelfde secundaire studierichting voor deze opleiding hoger onderwijs hebben gekozen.
Hierdoor beschikken we niet over resultaten die statistisch significant (betekenisvol) zijn en kunnen er geen betrouwbare percentages aan gekoppeld worden.
Gegevens bijgewerkt tot 20-03-2023 |
Informatica - Academische bachelor |
Algemene info
De belangrijkste taak van een universitair gevormde informaticus is het beheersen van complexiteit. Deze complexiteit situeert zich op verscheidene gebieden: het op te lossen probleem, de hulpmiddelen en werktuigen, de interface naar de gebruiker, de economische, juridische en technologische mogelijkheden en vereisten. De opleiding informatica kenmerkt zich door een fundamentele en wetenschappelijke aanpak en een algemene visie. Zo zullen de afgestudeerden mee kunnen evolueren in dit steeds snel veranderend domein.
In de bacheloropleiding Informatica krijg je een stevige basis wiskunde en informatica. Het informaticaprogramma omvat een reeks programmeervakken, waar in eerste instantie de nadruk wordt gelegd op de principes en de kunde van het programmeren, en in tweede instantie op kennis van en ervaring met bepaalde programmeertalen, gereedschappen en omgevingen. Dit betekent dat nadruk wordt gelegd op algoritmiek en taalconcepten. Daarnaast wordt aandacht besteed aan specificatie versus implementatie en aan documentatie.
Voor wie?
- Je kunt je nauwkeurig uitdrukken en je kunt methodisch en ordelijk denken en werken.
- Een wiskundige aanleg en belangstelling zijn noodzakelijk voor zowel het zoeken naar als het formuleren van oplossingen.
- Je hebt in de laatste twee jaren van het secundair onderwijs bij voorkeur een richting gevolgd met 6 uur wiskunde, liefst in combinatie met fysica.
- Voorkennis informatica kan nuttig zijn, maar is zeker niet nodig.
- Een goede kennis van het Engels is ook mooi meegenomen.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een starttoets. Deelname is niet verplicht en gratis. Als je wil deelnemen moet je je vooraf inschrijven.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Business and Innovation |
Verbreding |
Wiskunde |
Aan de Kulak kan je enkel de bachelorjaren volgen.
Economie en technologie |
Verbreding |
Wiskunde en fysica |
Beveiliging en parallelle systemen |
Elektrotechniek en telecommunicatie |
Onderwijs |
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
De opleiding wordt georganiseerd door de tUL (transnationale Universiteit Limburg) op de campus van UHasselt.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten tot een academische bacheloropleiding als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's, behaald aan een onderwijsinstelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid)
Uitzonderingen : - Er is een toelatingsexamen voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Diergeneeskunde, Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een ijkingstoets voor een aantal opleidingen. Bij sommige is die verplicht. Meer info vind je hier.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
4. Nationaliteit en taalbeheersing
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Toelatingsvoorwaarden voor studenten uit Nederland
Met een Nederlands VWO-diploma of met een HBO-propedeuse word je rechtstreeks toegelaten tot een academische bachelorpleiding aan een Vlaamse universiteit.
Nederlandse studenten met een ander diploma dienen een toelatingsaanvraag in bij de universiteit.
Extra voorwaarden voor en studenten met een diploma secundair onderwijs van de Franstalige of Duitstalige Gemeenschap, een Europees of Internationaal Baccalaureaat behaald in België of in het buitenland?
Je dient een aanvraag in bij de universiteit waar je de opleiding wenst te volgen. Houd hierbij rekening met de applicatie-deadlines, die kunnen verschillen i.f.v. nationaliteit en opleiding.
Situering
Opleiding: Informatica
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Informatica, Multimedia, Wiskunde,
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je ook een Educatieve masteropleiding volgen.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
Oude Markt 13 3000 Leuven
Agoralaan 3590 Diepenbeek
E.Sabbelaan 53 8500 Kortrijk
Sint-Pietersnieuwstraat 33 9000 Gent
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De opdrachten van een academisch gevormde informaticus zijn veelvuldig.
In de eerste plaats denken we aan softwareontwikkeling, telecommunicatie en automatisering.
Internet, draadloze communicatie, … de toepassingsmogelijkheden van informatica zijn eindeloos.
Naast het oplossen van specifieke informaticaproblemen zoals virusbestrijding en spam ontwikkelen informatici programmatuur en ontwerpen ze informatiesystemen voor het bank- en verzekeringswezen, de medische sector (zowel voor administratieve taken als voor medische handelingen zoals scans en echografie), transportondernemingen, studiediensten van universiteiten en bedrijven, de overheid (e-government), de media (interactieve televisie).
Informatici hebben dan ook een brede waaier aan tewerkstellingskansen.
Industrie, ontwikkelingssamenwerking, wetenschapscommunicatie, wetenschappelijk onderzoek, overheid en onderwijs behoren tot de mogelijkheden.
Ook in softwarebureaus, verzekeringsinstellingen, telecombedrijven, banken en overheidsinstanties, … zijn heel wat leidinggevende jobs voorhanden. Afgestudeerden kunnen ook terecht in het secundair en hoger onderwijs (mits het volgen van de specifieke lerarenopleiding) en het wetenschappelijk onderzoek.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Analist ontwikkelaar ICT
( knelpuntberoep)
Data engineer
Databankbeheerder
( knelpuntberoep)
ICT security specialist
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Onderzoeker exacte wetenschappen
Software ontwikkelaar
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (= 30 of meer) uit eenzelfde studierichting voor een bepaalde opleiding binnen het hoger onderwijs kiest, beschikt men over betrouwbare cijfers over het studierendement.
Voor deze opleiding worden geen Studierendement- cijfers weergegeven.
Dit betekent niet dat geen enkele student kiest voor deze opleiding hoger onderwijs en succes heeft in die richting.
Dit betekent wel dat er minder dan 30 studenten uit eenzelfde secundaire studierichting voor deze opleiding hoger onderwijs hebben gekozen.
Hierdoor beschikken we niet over resultaten die statistisch significant (betekenisvol) zijn en kunnen er geen betrouwbare percentages aan gekoppeld worden.
Gegevens bijgewerkt tot 20-03-2023 |