Deze scholen werken vanuit een specifieke visie op onderwijs.
Het kind als persoon in ontwikkeling staat hierbij centraal.
Voornaamste doelstellingen:
- Een brede en evenwichtige persoonsvorming, inclusief de sociale vorming.
Een harmonieuze ontwikkeling van hoofd (verstand), hart (gevoel) en handen (daad- en scheppingskracht) staat voorop.
- Die eigenschappen ontwikkelen die voor de leerling van belang zijn om zich later blijvend te willen en kunnen ontplooien.
- Een onderwijs realiseren met een maatschappelijk vernieuwende impuls.
- Bijdragen tot een goede basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.
Belangrijkste uitgangspunten:
- Elke leerling is een persoon met eigen talenten, een eigen voorgeschiedenis en individualiteit.
Het is voor de leraar de kunst om een klimaat te scheppen waarin alle leerlingen in brede zin kunnen leren, met aandacht voor de eigenheid en de leerbehoeften van elk kind.
- Elk kind of jongere kan met zijn unieke persoon iets toevoegen aan de wereld.
- De ontplooiing van de sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vaardigheden krijgt evenveel aandacht als de ontwikkeling van het denken.
- De ontwikkeling van de mens kent specifieke wetmatigheden. De ontluikende kwaliteiten en vermogens vragen een leeftijdsgerichte aanpak.
Enkele kenmerken:
- Kunstzinnige vakken worden aangeboden doorheen het hele curriculum van basis- en middelbare school.
- De klasgroep wordt over meerdere schooljaren begeleid door een vaste klasleraar.
- Meerdere leerinhouden worden onderwezen in periodes. Dan komen deze inhouden gedurende drie of meer weken elke dag aan bod.
De scholen werken met eigen eindtermen en leerplannen, goedgekeurd door de overheid.