Trendwatcher (M/V/X)
- Beschrijving
- Opleiding
- Arbeidsmarkt
- Beroepssector
- Linken
Wat is, wat doet een Trendwatcher ?
Je probeert te weten te komen wat er leeft in de samenleving.
Je analyseert trends, levenstijlen, merken en gedragingen van consumenten.
Je signaleert evoluties en vernieuwingen en voorspelt nieuwe ontwikkelingen.
Hiervoor is het belangrijk
- dagelijks de belangrijke kranten, bladen, websites, blogs, enz. te raadplegen
- uitslagen van markt- en consumentenonderzoek te interpreteren.
Ook reizen, het bezoeken van belangrijke tentoonstellingen en winkels helpen hierbij.
Voor bedrijven, politieke partijen, ... is dit zeer belangrijke informatie: je kan de producten die je maakt en de diensten die je levert, laten beantwoorden aan de (toekomstige) verwachtingen van de klanten.
Je anticipeert als het ware op de vraag.
Je kan adviseren over het ontwerpen van nieuwe diensten of producten, het uitstippelen van public relations-strategieën en mediacampagnes.
Je kan een de activiteiten van een team coördineren of een dienst leiden.