Het lager onderwijs volgt op het kleuteronderwijs, bestaat uit 6 aaneensluitende leerjaren en duurt tot de start van het secundair onderwijs. Het is bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Normalerwijze start een kind in het eerste leerjaar op 1 september van het jaar waarin het 6 jaar wordt.
Het minimum aantal jaren dat een leerling in het lager onderwijs ‘moet’ doorbrengen wordt niet langer vastgelegd in de regelgeving met dien verstande dat het getuigschrift lager onderwijs pas kan uitgereikt worden aan regelmatige leerlingen die voor 1 januari van het lopende schooljaar al acht jaar geworden zijn.
In dit leerjaar wordt verder gewerkt op de verworvenheden van het vorige leerjaar. Voor het basisonderwijs legt de overheid geen lessenroosters vast. Scholen in Vlaanderen hebben een zekere autonomie. Zo bepaalt elke school zelf de inhoud van het basisonderwijs. Elke school beslist zelf over haar tijdsbestedingen en is vrij in de keuze van haar eigen onderwijskundige methodes en werkvormen. Zo zijn er scholen die onderwijs organiseren vanuit een typische filosofische achtergrond en/of pedagogische principes (Bv. Dalton, Freinet, Steiner, ...) . Wel moet de school erover waken dat de eindtermen behaald worden.
En wat betreft het talenonderwijs?
Er is sprake over formeel talenonderwijs, taalinitiatie en talensensibilisering. Wat betreft het formeel talenonderwijs:
Frans is verplicht in het vijfde en zesde leerjaar gewoon lager onderwijs en kan in Brussel aangeboden worden vanaf het eerste leerjaar gewoon lager onderwijs. Buiten Brussel kan Frans aangeboden worden vanaf het derde leerjaar, op voorwaarde dat de leerlingen de onderwijstaal (Nederlands) voldoende beheersen.
Engels en/of Duits kan facultatief aangeboden worden vanaf het derde jaar gewoon lager onderwijs, op voorwaarde dat de leerlingen het Nederlands voldoende beheersen. De school maakt zelf de inschatting of leerlingen het Nederlands voldoende beheersen om in aanmerking te komen voor het facultatief aanbod Engels en/of Duits. Voor het facultatief aanbod Engels en/of Duits zijn geen eindtermen vastgelegd. De school kiest zelf de inhoud.
Meer info op https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15073. In de Moeilijke woordenlijst lees je wat onder talensensibilisering en taalinitiatie wordt verstaan.
|